Direktør for eiendomsutvikling Anders Mehus Coucheron i Hundholmen Byutvikling, Vice President Eivind Tangvik for Operations Development hos Nordic Choice Hotels, Director Jørgen Eeg for Facility Management i Nordic Property Management for Nordic Choice Hotels, Director Josefin Ligné of Brand & Projects hos Nordic Choice Hotels, Director Katri Inkerø of Franchise & Projects Quality Hotel at Nordic Choice Hotels, Director Fredrik Blomberg of Food & Beverage i Nordic Choice Hotels og leder Morten Jakhelln i Hundholmen Byutvikling er alle enig i at det nye Quality-hotellet i Ramsalt vil bli en destinasjon. (Foto: Christine Karijord)

Hva tenkte dere når dere så hotellet i dag?

– Det er helt utrolig fint, både fasaden, beliggenheten og ikke minst nærheten til sjøen. Jeg er helt sikker på at hotellet blir en destinasjon i Bodø i seg selv. All kred til Hundholmen Byutvikling, så får vi ta ansvaret med å fylle hotellet med liv. Og det skal vi klare, sier Jørgen Eeg, director Facility Management i Nordic Property Management, for Nordic Choice Hotels.

Pre-openings teamet fra Nordic Choice Hotels tok turen til Bodø for å få en følelse for hotellet som skal åpne for publikum og gjester 1. juni 2021.

Kommer Petter Stordalen til Bodø under åpningen av hotellet?

– Ja definitivt, i en eller annen form. Vi har noen tanker og skal legge en plan for hvordan vi kan inkludere Petter i åpningsprosessen. Eksakt dato for når han kommer til Bodø er ikke planlagt, men at han gjør det i forbindelse med åpningen – helt definitivt. Kanskje vi får Petter inn her med RIB, de stanger i brygga og Petter kommer stupende inn i Storsalen, ler Eeg.

For Eivind Tangvik, Vice President Operations Development for Nordic Choice Hotels, har hotellreisen sammen med Hundholmen Byutvikling vært god.

– Det har vært utrolig artig å jobbe sammen med Hundholmen Byutvikling. De er så nøye på ting. Jeg husker vi snakket om fasaden, og det var utrolig gøy å se den her i dag. Artig å jobbe med utviklere som legger så mye i det de gjør, sier Tangvik.

 

LES OGSÅ:  – Bodø is «booming»

 

(Illustrasjon lobby Quality Hotel i Ramsalt: Zinc)

Ny restaurant – uavhengig av selve hotellet

For Director of Food & Beverage, Fredrik Blomberg i Nordic Choice Hotels, er det viktig å få et inntrykk av byen Bodø nå som et nytt og uavhengig restaurantkonsept skal utvikles, og sier det ikke nytter å sitte i Oslo eller i Stockholm å vite hva man konseptuelt skal satse på i Ramsalt.

– Vi skal ikke skape en hotellrestaurant, men en restaurant som tilfeldigvis ligger i samme bygg som hotelldriften, og vi skal skape noe for de lokale her i Bodø, de som lever og puster i byen. Derfor har vi vært rundt og sett på Bodø som by, fått inntrykk av kulturen her, sjekket hva som finnes av tilbud og følt litt på hva vi kan komplimentere med. Vi har spist på Björk i en full restaurant, og det var en god opplevelse, sier Blomberg.

Han forteller at det ikke er satt noen konkret tanke på menyen i restauranten, men at Nordic Choice Hotels kommer til å åpne et brasseri som er nordisk inspirert fra forskjellige land, med innputt fra den matkulturen som allerede finnes i Bodø.

– Vi kommer ikke hit for å gjøre noe crazy, det vil ikke bli «fine dining», og heller ikke en pizzeria. Vi skal være et moderne brasseri hvor folk kan nyte herlige måltider de kjenner igjen, men som også er spennende og litt nytt. Konseptet har vi prøvd før, men vi skal videreutvikle det og forsterke det for Bodø. Det blir helt nytt i Nord-Norge, sier Blomberg.

 

 

 

(Illustrasjon restaurant Quality Hotel i Ramsalt: Zinc)

Restauranten – en destinasjon i seg selv

Lykkes Nordic Choice Hotels med restauranten, mener Eeg også den vil bli en destinasjon i seg selv.

– Restauranten blir et eget merkevare og folk skal føle at den står seg selv, uavhengig av hotellet. Hotellet og restauranten ligger tilfeldigvis i samme bygg, for å forklare tanken, sier Eeg.

Restauranten blir en av flere restauranter og barer i Ramsaltområdet.

– Det er fantastisk at vi blir flere restauranter og barer i samme område. Ofte tror folk vi blir konkurrenter, men synergien er tvert imot. Det drar folk til området, sier Josefin Ligné, Director of Brand & Projects hos Nordic Choice Hotels.

– I Bodø har vi hatt for få restauranter i forhold til antall mennesker som bor her. Dermed går vi ikke ut for å spise. Dette tror jeg vil endre seg når det kommer flere spennende og varierte tilbud, sier Morten Jakhelln i Hundholmen Byutvikling.

 

Bankettsalen i hotellet skal ikke bare være tilgjengelig for møter og konferanser, men bli et sted også for de store anledninger – som bryllup. (Illustrasjon bankettsal Quality Choice Hotel i Ramsalt: Zinc)

Skal skape en destinasjon for bryllup

Bankettsalen i hotellet skal ikke bare være tilgjengelig for møter og konferanser, men bli et sted også for de store anledninger – som bryllup.

– Bankettsalen er helt unik med den nærheten den har til havet. Vann og vindu fra gulv til tak. Det er helt magisk. Det samme går igjen på hotellrommene, det var rett og slett superfint å se dette. Og med logistikken som kommer, så vil bankettsalen bli utrolig bra for å holde en fest. I tillegg er lydisoleringen svært bra. Vi kan ha både fullt hotell og full fest, sier Ligné.

For eiendomsutvikler Anders Mehus Coucheron i Hundholmen Byutvikling har «de store anledningene» i bankettsalen vært en viktig del av planleggingen.

– Allerede da vi satt og jobbet med utviklingen, så sa vi at vi skulle skape bryllupsdestinasjon nummer én i byen. Det skulle være den plassen du skulle ha lyst å ha bryllupet ditt, sier Coucheron.

– Det finnes ingen slik sal i Nord-Norge med en bedre utsikt. Se for deg å sitte der inne når det regner, blåser – eller tenk deg å feire bryllup der? Det er jo akkurat et slik lokale man skal feire en slik dag, legger Blomberg til.

 

– Et godt gjennomarbeidet hotell

En ting er hotelltomta, plasseringen i byen og rammebetingelsene for hotellet, en annen ting Nordic Choice-gjengen mener blir en suksessfaktor, er de gjennomarbeidede detaljene.

– Hotellet har en veldig god teknikk i grunnen, og alle de tingene gjesten ikke nødvendigvis ser, men som gjesten blir veldig forbanna for hvis det ikke fungerer – den biten er meget gjennomarbeidet og god, sier Eeg.

Han nevner flere eksempler og trekker fram lys med rett nivå og god klimastyring.

– Da kan gjesten sette seg ned og nyte servicen, lunheten og baren på en annen måte enn hvis man starter dagen med en eller annen form for irritasjon. Der er det gjort en ekstremt god jobb gjennom hele prosjektet, sier Eeg.

– Det er et kolossalt apparat i Nordic Choice Hotels -kjeden, ser dere muligheter for å promotere Bodø som by og destinasjon gjennom dette nye hotellet?

– Dette er snakkissen. Hvordan man kan klare å spinne videre på den interessen og turismen man så i år når verden var forandra. Vi må se hvordan vi kan promotere og etablere Nord-Norge generelt som destinasjon. Da snakker jeg både Bodø, Tromsø, Harstad og Lofoten. Det ene utelukker ikke det andre, det er en samspillsregion. Også med andre næringer, sier Eeg.