Vi møter Pedersen, sammen med en glad og optimistisk hotelldirektør. Og sammen med Kine Willumsen, er også brigadeleder Ole Fredrik Bakken i Salten Brann og avdelingsleder Ragnar H. Alfredsen i Recover på plass. Alle for å ta en prat om både hendelsesforløp, redningsaksjon og status.

– Alarmen gikk automatisk da sprinkelanlegget ble utløst etter en hendelse på et hotellrom, og normalt sett ville vi sendt en liten bil med to mann. Men så ringte heldigvis en ansatt fra hotellet og fortalte om situasjonen slik at vi fikk sendt fem mann avsted, og i tillegg masse ekstra redningsutstyr, forteller Bakken.

To mann fikk stengt sprinkelanlegget. Vann ble sugd opp umiddelbart.

– Førsteinnsatsen handler om skadebegrensninger, forteller Bakken.

– Og hadde ikke dere kommet så raskt som dere gjorde, så hadde nok skadene vært mye større, sier Willumsen.

Avdelingsleder Ragnar H. Alfredsen i Recover, hotelldirektør Kine Willumsen hos Quality Hotel Ramsalt og brigadeleder Ole Fredrik Bakken i Salten Brann diskuterer redningsaksjonen. (Foto: Christine Karijord)

Recover til unnsetning

Etter at brannmannskapet fikk unna det verste og dermed minimert skadene så godt det lot seg gjøre, kom Recover inn i bildet med bred kompetanse innen vannskader.

– Vi begynte med å gå gjennom det skadede området. Laget oss en arbeidsplan, fikk ut innbo, fuktmålte og slisset vegger. Så var vi fort i gang med å tørke, rive og begrense skadeomfanget. Dette var førstehjelpen, deretter gjorde vi arbeidet med å lokalisere hvor vannet hadde spredt seg for å få et overblikk over totalt omfang, forteller Alfredsen.

Blant annet rant det vann fra et hotellrom i tredje etasje og ned i ett av konferanserommene og videre ned i damegarderoben. Og skadene, de ble raskt kategorisert som omfattende.

– Det er små marginer, og jo tidligere beredskapen kommer inn – desto bedre går det, forteller Alfredsen.

– Jeg er så sinnsykt imponert. Det var virkelig fin «flow» i redningsarbeidet hele natta. Folk ble så klart redde, vi hadde masse gjester, det var påskeferie og det var unger på hotellet. En slik opplevelse oppleves veldig dramatisk. Og brannfolka, de prata med folk og roet ned situasjonen. En utrolig viktig jobb som ble gjort, sier Willumsen.

Ragnar H. Alfredsen i Recover er svært fornøyd med samarbeidet med både hotellet og Salten Brann. – Det er små marginer, og jo tidligere beredskapen kommer inn – desto bedre går det, forteller Alfredsen. (Foto: Christine Karijord)

– Bodø har en svært god beredskap

Er det noe hotelldirektøren er veldig glad for og som hun nå virkelig har fått oppleve tryggheten av, så er det den raske og nære beredskapen som er i byen.

– Hjelpa kom utrolig fort. Vi har et stort hus som er åpent 356 dager i året døgnet rundt, og man skal ikke tro at det alltid er rolig ombord. Da er det en enorm trygghet å vite at det kommer folk i en rasende fart når alarmen går, sier hotelldirektøren.

Pedersen er ett hundre prosent enig.

– At brannmannskapet var så raske på plass, og at Recover nå har fått skadene under kontroll er helt utrolig, sier han.

Hotelldirektør Kine Willumsen på Quality Hotel Ramsalt er veldig glad for at hun virkelig har fått oppleve tryggheten av den raske og nære beredskapen som er i byen. – Hjelpa kom utrolig fort, sier hun. (Foto: Christine Karijord)

Snart tørt hotell

Recover med mannskap er snart ferdig med skadesaneringen på hotellet. Kontrollen er gjenopprettet og det er nå bare å vente på at alt skal bli helt tørt igjen.

– Det har vært en vanvittig bra dialog underveis. Vi har driftet fult hus mens hotellet settes i stand, og vi har alle forståelse for at ting tar tid. Men at det skulle gå tre uker fra hendelsen til vi kan drifte som normalt igjen, det hadde jeg ikke trodd, sier Willumsen.

Alfredsen forteller at Recover har en vaktordning som folk kan ringe til hvis ulykken skulle være ute. Både for å begrense skadeomfang, men også for å redde verdigjenstander ved både brann, vannlekkasje og miljøskade.

– Da rykker vi ut, sier Alfredsen.

– Vi har alle trent på krisesituasjoner, men «when the shit hits the fan», så er det ikke så enkelt å holde hodet kaldt. Da kan det gå en kule varmt. Derfor er det fantastisk at vi har folk i beredskap som står klar til å hjelpe, sier Willumsen.

CEO Arve Pedersen i Hundholmen Byutvikling, hotelldirektør Kine Willumsen hos Quality Hotel Ramsalt, brigadeleder Ole Fredrik Bakken i Salten Brann og avdelingsleder Ragnar H. Alfredsen i Recover er alle enig i at redningsaksjonen etter vannlekkasjen på Ramsalt-hotellet gikk over alle forventninger. (Foto: Christine Karijord)

Rock´n Roll fra 15 april

Willumsen forteller at det etter 15. april er smekke-fullt med konferanser på hotellet og at den ene avløser neste.

– Under Arctic Congress skal vi ha 800 gjester til lunsj. Det er helt vilt og første gang vi skal servere til så mange. Da fyller vi krinker og kroker, og har fullt hus fram til skoleslutt, hvor vi gjør et skifte fra business til mer fritid, sier hotelldirektøren.

Både hun og Pedersen mener man allerede kan se ringvirkningene av kulturhovedstadsåret Bodø 2024.

– Det starta 10 januar, og det har ikke vært så stor konferansepågang i min tid i hotellbransjen. Nå har vi en plikt og en jobb å gjøre for å videreføre dette inn i de neste årene. I løpet av 2024 skal vi vise byen fram, og i årene som kommer vil dette gi en enorm gevinst, sier Willumsen.

– Det skjer noe i Bodø om dagen, det er et skifte. Det synes i gatene, i restaurantene og det merkes blant hotellene, sier Pedersen.

– Mange turoperatører vender øynene mot Bodø, og nå skal vi finne en god balanse mellom fritid, ferie og konferanse. «The sky is the limit» hvis vi forvalter dette riktig, og jeg må si at det aldri har vært så artig å jobbe i denne bransjen som nå, smiler hotelldirektøren på Quality Hotel Ramsalt.