– Her bør det lages en flott bro. Kanskje i stål med lys på sidene og med en synlig tekst som sier «Welcome to Bodø», foreslår leder Morten Jakhelln i Hundholmen Byutvikling. Det er både eier Birger Dahl og administrerende direktør Richard Larsen i Dahl Fiskeri AS enige i. – Det handler om at folk skal kunne bruke havnebromenaden på et skikkelig vis fra A til Å, sier Dahl. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Han møter eier Birger Dahl og administrerende direktør Richard Larsen i Dahl Fiskeri AS, også deleiere av NRK-bygget via selskapet Kaikanten sammen med Hans Marius Brekke og Paal Gunnar Andersson. Felles er planer langs havnepromenaden, og et ønske om å ferdigstille den for både byens befolkning og turister som besøker Bodø.

– Det bygges i Sjøgata og det foreligger spennende planer for førsteetasjen i NRK-bygget. Derfor mener vi det er viktig å lage noe skikkelig i selve inngangen til havnepromenaden. Vi har diskutert dette og hadde man fått laget en forhåndsbygget bru i stål med tøff belysning – som svinger seg over fra den ene siden til den andre, så hadde det blitt en skikkelig fin, synlig og gjestfri inngangsport til byens urbane rekreasjonsområde, sier Jakhelln.

Han forteller videre at det i Bodø kommunes reguleringsplan for området står at det skal etableres en bro mellom kai 3 og kai 4 som er kaiområdet ved NRK-bygget. At disse skal være åpen for alminnelig ferdsel og tilrettelegges som ledd i en sammenhengende kaipromenade frem til Hurtigrutekaien.

– Når ordet skalblir brukt i en slik sammenheng så betyr det at det foreligger en tanke bak. Det understreker at en slik bro er viktig for området, sier Jakhelln.

 

Det er viktig å ferdigstille havnepromenaden for både byens befolkning og de som kommer på besøk til Bodø, sier eier Birger Dahl og administrerende direktør Richard Larsen i Dahl Fiskeri AS og deleiere i NRK-bygget via selskapet Kaikanten sammen med Hans Marius Brekke og Paal Gunnar Andersson. Leder Morten Jakhelln i Hundholmen Byutvikling er enig. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Sluse folk inn på havnepromenaden

Både Jakhelln, Dahl og Larsen mener det er viktig at de som ankommer Bodø med Hurtigruta, andre cruiseskip og tog, lett finner veien inn på havnepromenaden. Kanskje med et skilt som lyser opp med «Welcome to Bodø» – gjerne på flere språk.

– Det å komme gående inn mot byen er ikke særlig gjestfritt i dag. Vi har gjort studier i området ved NRK-bygget og har sett at folk velger ruta rundt og forbi NAV-bygget, og vil fortsette å gjøre det inntil denne delen på promenaden langs Sjøgata blir mer synlig og innbydende. Skal vi få en sammenhengende havnepromenade er det viktig at den får en verdig avslutning, sier Jakhelln.

Han forteller at han har vært i Malmö og sett på enkle, men flott arkitektoniske brokonstruksjoner som binder den svenske byen sammen, og mener det vil være bra for byen å hente inspirasjon til noe lignende.

– De broene jeg har sett på er ikke så kompliserte, men veldig fine i bybildet og mye brukt av folk, sier Jakhelln.

En velfungerende flott bro i Malmö som leder Morten Jakhelln i Hundholmen Byutvikling trekker fram for inspirasjon til en bro ved NRK-bygget.  (Foto: Morten Jakhelln/Hundholmen Byutvikling)

Ferdigstiller deler av havnepromenaden

Snart vil Ramsalt stå ferdig med restauranter, turistattraksjoner, boliger og aktiviteter for folk utenfra og de som bor i Bodø.

– Vi opparbeider deler av havnepromenaden i tilknytning til våre prosjekter i Sjøgata. Det brukes og er brukt store ressurser på denne promenaden allerede, at jeg mener den må ferdigstilles på et skikkelig vis. Og ikke minst må den invitere folk til å gå langs havet og inn mot byen, sier Jakhelln.

For Dahl og Larsen er det også viktig at det lages ei fin og inviterende bro over fra NRK-bygget og inn på resten av havnepromenaden.

– Dette vil gjøre området tilgjengelig for turister og befolkningen for øvrig, men også gjøre det mer attraktivt å lage næring i området. Vi har allerede begynt å se på hva vi skal gjøre i førsteetasjen i NRK-bygget, og det vi nå diskuterer kan bli veldig spennende for byen, sier Larsen.

 

Å sluse inn besøkende som går fra cruisebåter, togstasjonen og fergeleiet på en god måte er viktig for Bodø sentrum. – Det er også viktig at byens befolkning har et skikkelig alternativ til rekreasjon i byen, og en bro her ville vært perfekt, sier Leder Morten Jakhelln i Hundholmen Byutvikling. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

– Spennende initiativ

Førstekandidat Håkon A. Møller for Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Nordland mener nærheten til sjøen er en ressurs for Bodø som by, og har tro på det å styrke kontakten med havet samtidig som sentrum får vokse og utvikle seg videre.

– Sånn sett er det spennende med alle tiltak som kan gjøre havnepromenaden mer attraktiv, sier Møller.

Og når kommunen allerede har regulert inn ei bru på denne delen av havnepromenaden, mener han det foreligger en tanke bak.

– I første omgang må vi få vite mer om utforming og pris, men initiativet fra Hundholmen Byutvikling og Kaikanten er spennende, og må gjerne bidra til å sparke i gang en slik prosess, sier Møller.

 

– Vi må ta imot gjester på et skikkelig vis

For leder Lars Vestnes i Bodø Høyre er det viktig at kommunen fullfører og ferdigstiller en kaipromenade – både som et viktig rekreasjonsområde for byens befolkning, men også for de som besøker Bodø.

– Jeg vet det allerede er lagt mye ressurser i havnepromenaden og skal vi satse på turisme i byen, så må vi kunne ta imot gjester på et skikkelig vis. Både lage et godt apparat rundt dette, men også vise dem en god vei inn til sentrum, sier Vestnes.

Han mener det vil være naturlig å ta opp spørsmålet om ei bro ved NRK-bygget de neste fire årene dersom Bodø Høyre kommer i posisjon.

– Det handler om å få laget noe så bra som mulig til en så fornuftig pris som mulig. Vi har flinke næringsdrivende i regionen vår som kan både stål og bygg, og dermed kan det generere til lokal næring å få laget en bro på denne delen av havnepromenaden, sier høyrelederen.

Han mener det er viktig at det kommer en tydelig vei fra både fergeleiet, cruisebåter og jernbanen inn mot sentrum. Han er også klar over ruta de fleste velger rundt og forbi NAV-bygget per i dag.

– Jeg har store forhåpninger til delen av havnepromenaden ved Ramsalt-området, og det er klart vi behøver en god og tydelig vei inn dit og videre mot sentrum, sier ordførerkandidaten.