Fred Anton F. Ravneberg mener det er godt å jobbe i Hundholmen Byutvikling. Han beskriver kontormiljøet som fokusert, inkluderende og i stadig utvikling.

– Nå skal jeg være med på å skape en arena for både store og små aktører innen opplevelsesturisme i området vårt. Dette skal vi gjøre gjennom samarbeid, destinasjonsutvikling og produktutvikling i samarbeid med og som supplement til Visit Bodø, forteller Ravneberg.

Etter seks år som direktør hos Radisson Blu i Bodø og etter et spennende halvår hos Hurtigruten Svalbard, har Ravneberg både erfaring med opplevelsesbasert turisme, men kjenner også til hva turister som besøker Bodø ønsker å oppleve, og hva som skal til for å formidle mulighetene.

– Det er stor enighet om et stort uutnyttet potensiale i markedet for opplevelsesturisme i Salten. Destinasjonsutvikling er essensielt for å treffe et større marked, og destinasjoner som Lofoten og Tromsø har vist at samarbeid er viktig for å lykkes internasjonalt, sier Ravneberg.

– Fred Anton er riktig mann for å bidra i å utvikle opplevelsesnæringen i Salten og vise verden alt vi har å by på, sier direktør Morten Chr. Jakhelln I Hundholmen Byutvikling.

Base i Ramsalt

Målet med Ramsalt Opplevelser, er at hver enkelt aktør skal opp-leve vekst innen sin eller sine opp-
levelsesbaserte aktiviteter. Gjennom samarbeid med Visit Bodø vil løsninger for booking og salg bli en sentral del av en base lokalisert i Ramsalt i Sjøgata.

– Vi skal også legge til rette for de som ønsker å starte opp med denne typen opplevelsesnæring. Skape en mulighet for de som enda ikke vet at de skal starte opp for seg selv, smiler Ravneberg.

Det handler om å lage gode trygge rammer med funksjonelle, synlige og kule kontorlokaler på en arena som skal være samlende, inspirerende og et selvsagt sted for turistene som kommer til byen.

– Vi vil være lokalisert i Ramsalt og jeg skal sørge for at folk vet at vi finnes og jeg skal skape aktivitet. Beliggenheten til Ramsalt Opplevelser kommer til å bli i indrefileten av Bodø by – dit turister kommer, både de som tar tog og de som reiser med båt, sier Ravneberg.

Han viser til det flytende utebassenget, gjestehavnen og ikke minst restauranter og andre spen-
nende tilbud i Ramsalt.

– Nå skal vi gjøre det vi kan for å legge til rette for vekst i denne næringen i Bodø, og jeg kjenner byen og regionen godt. Jeg vet hva som er tilgjengelig og skal gjøre det jeg kan for å samle disse,
sier Ravneberg.

Ramsalt Opplevelser vil ligge i lokalene bak de tre siste vinduene i første etasje til venstre i bildet.

Allerede i gang

Allerede nå er halvparten av plassene i Ramsalt Opplevelsers fremtidige lokaler fylt opp av næringsdrivende opplevelsesbedrifter. Lokalet blir fordelt på to etasjer og får en glassflate på sju meter for å sikre best mulig synlighet.

– Første etasje skal bestå av en resepsjon eller utsalgssted med en stor skjerm som viser tilgjenge-
lige opplevelser og priser. Bak resepsjonsområdet vil det være en blackbox med plass til 30 personer. Her kan aktørene lage eventer, vise filmer og ha presentasjoner og sikkerhetsgjennomganger, som eksempel, forteller direktør Morten Christian Jakhelln i Hundholmen

Byutvikling.

Han er svært glad for å ansette Ravneberg som ansikt utad for søsterbedriften Ramsalt Opplevelser og som en koordinator og veileder for medlemsbedriftene.

– Fred Anton skal sørge for at denne klyngen og hver enkelt bedrift kommer opp til det nivået de ønsker, og jeg er sikker på at vi har fått rett mann på riktig plass. Han skal både legge til rette for suksess, men skal også utfordre, sier Jakhelln.

Det handler om langsiktighet for en næring med et stort potensial.

– Vi ønsker å legge til rette og ved å få disse næringene inn i Ramsalt, så er muligheten uendelig. Ved å samarbeide blir vi sterkere.  Nå skal også Bodø og Salten på kartet internasjonalt som et førstevalg for opplevelser, sier Jakhelln.

Allerede nå er halvparten av plassene i Ramsalt Opplevelsers fremtidige lokaler fylt opp av næringsdrivende opplevelsesbedrifter. Lokalet blir fordelt på to etasjer og får en glassflate på sju meter for å sikre best mulig synlighet.

– Første etasje skal bestå av en resepsjon eller utsalgssted med en stor skjerm som viser tilgjenge-
lige opplevelser og priser. Bak resepsjonsområdet vil det være en blackbox med plass til 30 personer. Her kan aktørene lage eventer, vise filmer og ha presentasjoner og sikkerhetsgjennomganger, som eksempel, forteller direktør Morten Christian Jakhelln i Hundholmen

Byutvikling.

Han er svært glad for å ansette Ravneberg som ansikt utad for søsterbedriften Ramsalt Opplevelser og som en koordinator og veileder for medlemsbedriftene.

– Fred Anton skal sørge for at denne klyngen og hver enkelt bedrift kommer opp til det nivået de ønsker, og jeg er sikker på at vi har fått rett mann på riktig plass. Han skal både legge til rette for suksess, men skal også utfordre, sier Jakhelln.

Det handler om langsiktighet for en næring med et stort potensial.

– Vi ønsker å legge til rette og ved å få disse næringene inn i Ramsalt, så er muligheten uendelig. Ved å samarbeide blir vi sterkere.  Nå skal også Bodø og Salten på kartet internasjonalt som et førstevalg for opplevelser, sier Jakhelln.