- Vi trives veldig godt som leietaker hos Hundholmen Byutvikling, sier salgssjef Kjerstin Larsen (37) og leder Kyrre Westeng (43) for Hudya Distribusjon i Bodø. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)
PUBLISERT: 14. desember 2018

Hudya – forenklet hverdag for folk flest

Hudya handler om å forenkle tradisjonelle forbrukertjenester og samle dem på ett sted. – Tjenester vi alle har behov for, sier leder Kyrre Westeng (43) for Hudya Distribusjon i Bodø.

 Han forteller om Hudya Distribusjon AS, et datterselskap av Hudya Group AS som er ganske ferskt. Om forretningsideen som skal møte fremtiden gjennom å tilby folk forutsigbare priser og å samle tjenester de fleste har spredt hos mange ulike aktører.

Og Hudya, det er arabisk og betyr «den som følger den rette sti».

– Vi er i den spede, men fremadstormende begynnelse og har i dag omlag 20 ansatte her i Sjøgata 27 i Bodø. Etterhvert vil vi behøve enda flere folk. For Hudya satser stort, etter hvert globalt og har som mål å kunne tilby konkurransedyktige tjenester innenfor alle forbrukerkategorier. Både strøm, forsikring, mobil og etterhvert også bank, alarm og smarte hjem-løsninger, sier Westeng.

Han er entusiastisk når han forteller om en arbeidsplass i stadig utvikling. En gjeng ansatte som feirer hvert eneste mål på veien mot stadig større vekst. Om lokaler som gjenspeiler Hudyas farger, om trivsel og masse humør.

– Jeg pleier å si det slik at vi i Hudya, vi samler alle de kjedelige hverdagstjenestene på ett sted. Det folk rett og slett ikke synes er særlig gøy å styre med skal bli mye enklere å forholde seg til. Folk elsker smarttelefonene sine, men ikke abonnementet. De har forsikring og strøm, men ikke på samme sted. Hos oss er alt samlet på samme digitale plattform, forteller Westeng.

 

Leder Kyrre Westeng (43) for Hudya Distribusjon i Bodø og salgssjef Kjerstin Larsen (37) er spent på fremtiden. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

 

Innovasjon og smart fremtid

Westeng forteller videre at Hudya er et norsk konsern med virksomhet i både Sverige, Danmark og Norge. At det stadig tenkes nytt gjerne basert på tilbakemeldinger fra kunder, både med tanke på plattformen for tjenester og de produktene som tilbys.

– Det er hele tiden kunden som står sentralt hos oss. Det jobbes kontinuerlig med å skape ærlige og transparente tjenester til private forbrukere som skal dekke det behovet kunden har. Det vi ønsker er at folk har én aktør å forholde seg til, og at alle våre tjenester er så lett å forstå som overhodet mulig, sier Westeng.

Det handler om en mer bekymringsfri hverdag. Noe som er givende å tilby kunder.

– Hudya har en slags Robin Hood-tankegang. Vi ønsker å legge til rette for at folk får den tjenesten de bestilte og betaler for, og at det bestandig er åpenhet rundt tjenestene vi leverer.

 

 Erfaring fra forsikring

Westeng var tidligere med på å drive Bodø Forsikringssenter AS og solgte bedriften til Hudya Group AS.

– Jeg har jobbet med forsikring i mange år og kjenner bransjen godt. Det er en bransje med et produkt som alle må ha. Likevel er det noe folk flest synes er litt kjedelig å forholde seg til, og det er også mye å sette seg inn i. Vi er derfor veldig glad for å ha fått forsikringsselskapet Frende som partner, et selskap svært mange er veldig fornøyd med – særlig etter skadeoppgjør, sier han.

Selv om Westeng kjenner forsikringsbransjen godt fra før, har han også satt seg grundig inn i både mobilbransjen og strømbransjen.

– Vi går ekstremt grundig til verks for å sette oss inn i de bransjene vi skal tilby tjenester fra. Det er viktig for oss å ha et solid kunnskapsgrunnlag slik at vi kan følge hver enkelt kunde på denne reisen. Det handler om tillit, og desto flere produkter en kunde har hos oss, desto nærere relasjon får vi over tid. Vi må kjenne til den enkeltes historie i en større helhet når vi tilbyr mange tjenester på en plattform, både om hytta, båten, bilen og hjemmet. Ja, gjerne hele livssituasjonen, sier Westeng.

 

Salgssjef Kjerstin Larsen (37) i Hudya Distribusjon i Bodø forteller at arbeidsmiljøet er veldig viktig. – Det er avgjørende for gode prestasjoner, smiler hun. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

 

Spennende tid

Både Westeng og salgssjef Kjerstin Larsen (37) er spent på fremtiden.

– Det er utrolig morsomt å være med på planene framover, og samtidig ha fått muligheten til å være med fra starten. Dette er en annerledes verden med tanke på det vi kan tilby våre kunder, og vi bygger hele tiden videre på det nyeste nye. På denne måten tror jeg det blir enklere å henge med i utviklingen framover, smiler Larsen.

Hun forteller at neste steg på vegen er Hudya Mobil, Hudyas mobilsatsing. Hudya har også kjøpt Telipols mobilkunder og starter dermed opp med en portefølje på allerede 15.000 kunder.

– Med dette oppkjøpet føler vi oss styrket på satsingen på mobiltelefoni. Vi skynder oss langsomt og når vi lanserer noe nytt skal det være utprøvd og ferdig til bruk. Og siden vi ikke har noen for bindingstid på noen av produktene våre, så er dette et bevis på at vi tenker å levere konkurransedyktige og ærlige priser, sier Larsen.

 

Familie-feeling

På jobb i lokalene i Sjøgata 27 er det jordnært og veldig familievennlig.

– Er det planleggingsdag så tar vi med oss barna på jobb. Alle tar ansvar her og det er flinke folk som jobber hos oss. Arbeidsmiljøet er desidert det viktigste for at folk skal trives, og det er avgjørende for gode prestasjoner, sier Larsen.

Derfor er det viktig med humør, humor og gode samtaler. Og når noen opplever suksess og gode måleresultater, så feires det.

– Da blir det lyd. Det er viktig å kunne kjenne på følelsen av mestring, og at vi deler erfaring med hverandre, smiler Westeng.

I lokalet til Hudya i Sjøgata 27 er det fargerikt. Lilla vegger på møterommet, orange i fellesarealene.

– Vi trives veldig godt som leietaker hos Hundholmen Byutvikling. Lokalet ble malt opp i Hudya-farger før vi flyttet inn – det fikk vi lov til hos Arve. Det er godt å ha en huseier som er så seriøs, og som åpenbart er opptatt av å bry seg om leietakerne sine. Vi er jo nabo til Ramsalttomta hvor det stadig skjer noe, men det har gått helt fint. Når det kom en kraftsalve under en telefonsamtale, så har vi forklart det til kundene. «Du skjønner vi jobber rett ved siden av den nye Ramsalt», smiler Larsen.

 

Hudya – forenklet hverdag for folk flest

Hudya handler om å forenkle tradisjonelle forbrukertjenester og samle dem på ett sted. – Tjenester…
Les mer