Hundholmen Byutvikling : Gulvteppe-ekspertisen har landet i Ramsalt

Gulvteppe-ekspertisen har landet i Ramsalt

20/08/2020

Stein Petersen valgte å flytte Heimtex til Ramsalt fordi han hadde tro på området. – Ramsalt blir det nye «kunstnerstrøket» i byen, sier han. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Inne hos Heimtex kommer følelsen av det arabiske, persiske – det litt mystiske, eventyrlige og svevende. Likevel lander man fort på landjorda når gulvteppeekspert Stein Petersen begynner å dele kunnskap.

– Pappa startet denne butikken i Storgata i 1975, og det var den første butikken i Bodø som solgte tepper hele året, mens andre solgte sesongvis. Nå er vi en av de eldste butikkene i byen med lokalt eierskap, forteller Stein, som akkurat har flyttet tonnevis av tepper inn nytt, stort lokale i Ramsalt i Sjøgata.

– Det har vært hektisk. Lørdag gikk det fem tonn tepper ned hit med bil, smiler han, stående midt mellom farger, mønster og blikkfang det tar tid å fordøye.

– Ramsalt blir det nye «kunstnerstrøket» i Bodø og det kommer til å myldre av liv her. Klarer jeg å få én tysker opp til Storgata, så kommer det minst 100 hit. Det er mange besøkende som handler tepper hos meg, nettopp fordi det er unike eksemplarer. De finnes ikke andre steder, sier Stein.

Les også: Snart kommer et spennende kunstverk i Ramsalt

Stein Petersen gratuleres med innflytting i nye lokaler i Ramsalt og ønskes hjertelig velkommen av eiendomsdirektør Arve Pedersen i Hundholmen Byuvikling. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Jobben som ikke tok slutt

Vi spoler tilbake. Til leken bak teppestativer, myke landingsplasser for en barnekropp i firsprang og etter hvert deltidsjobben hos pappa som aldri tok slutt.

– Jeg studerte økonomi, jobbet i butikken og ble bare værende. Etter hvert overtok jeg. For meg er tepper en undervurdert kunstform. Det dekker et stort areal i et hvert hus, i enhver leilighet, sier Stein, og beskriver håndverket, prisklasser og kvalitet.

– Det som er viktig for meg er pris i forhold til kvalitet. Vi har tepper i alle prisklasser, fra gode rimelige til evigvarende, sier teppespesialisten med den enkle filosofien; «risikoen er at den fornøyde kunden kommer tilbake».

– Jeg kan mye om gulvtepper. Kall meg gjerne ekspert. Likevel er den viktigste kunnskapen å kunne lese kundenes behov og at de forlater butikken med et teppe de liker, hadde råd til og er fornøyd, smiler Stein, som reiser rundt i verden og håndplukker tepper.

– Kjenn på ulla i disse teppene, sier Stein Petersen, og viser til lanolin som finnes naturlig i ekte saueull og som beskytter ullfibrene. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

 

– Vindus-shopping er undervurdert

For Stein har det det å flytte Heimtex fra Storgata til Ramsalt handlet om flere ting. Deriblant noe han mener er ganske undervurdert, nemlig vindus-shopping.

– Jeg følte et behov for mer innsyn, det å gi folk muligheten til å titte inn i butikken og la den være et slags «showroom» fra fortauet utenfor. Vindus-shopping er sterkt undervurdert. Det er den beste reklameplakaten man har, sier han.

Han henter et ullteppe. Forteller om ulike sauer, ullkvaliteter, lanolin og fargespekter. Om følelsen av å trø på et gulvteppe som varmer, om rødvinen som preller av og kvaliteten som folk i Bodø har satt stor pris på i årevis. Om tepper som selges til hele verden, og det å faktisk aldri oppleve reklamasjoner.

– Jeg har tepper i særklasse laget for hånd av nomader i Iran av håndspunnet ull farget med plantefarger. Det utgjør stor forskjell på teppekvaliteten å bruke riktig ull, sier han, og legger til at det finnes flere tusen graderinger av ullkvalitet.

– Det er forskjell på hvilken sauerase man tar ulla fra, og det har noe å si om den beiter i høyfjellet eller i lavlandet. Kjenn på dette teppet, gni hendene mot hverandre etterpå og føl fettet på fingrene dine. Det er lanolin. Jeg er ikke redd for å få flekker på disse teppene uansett farge for å si det sånn, ler han.

Etterhvert kommer det tepper opp på veggene i Heimtex-lokalet i Ramsalt. – Vindus-shopping er undervurdert, sier butikkeier Stein Petersen. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

 

Teppemiljø og inspirasjon

Stein forteller om spennende, morsomme og inspirerende kollegier i New York, Barcelona, Milano og flere byer i Tyskland, om den tynne linjen mellom det å være en såkalt fagidiot og fagmann, og gleden over å være i et teppemiljø som prissetter tepper for det de faktisk er – kunst.

– Vi reiser på messer sammen, diskuterer uttrykk, design, kvaliteter og historie. Det eldste teppet man vet om er fra 500 år f.kr. Jeg kjenner en mann i New York som reiser rundt i hele verden på jakt etter nye teppedesign. Tenk deg for en spennende jobb. Dette er unike ting, det er kunst, sier Stein.

Han forteller om den litt mer kommersielle delen av teppebutikken, om den tyske produsenten Paulig som lager tepper på bestilling og som har eksistert siden 1750.

– Jeg er bestandig billigere enn kjeder klarer å være, nettopp fordi jeg bestiller direkte fra produsent. Hos meg går folk som regel opp ett kvalitetsnivå uansett prisklasse, avslutter Stein, før han fortsetter å rigge til tepper i den nye butikken.