Nyheter | 26/09/17
Ut for å hente inspirasjon til Bodø og Ramsalt
For å gi en god idé mer kjøtt på beinet og gjøre den til noe mer konkret – reiser direktør Anders Mehus Coucheron for eiendomsutvikling ut i verden for inspirasjon. Slik blir den mer levende.
– Vi kan sitte rundt bordet her i Hundholmen Byutvikling og diskutere hva vi ønsker, hvilke konsepter vi må finne fram til for å skape en helhet i eksempelvis Ramsalt, sier Coucheron.
Som da viseadministrerende direktør Erling Ole Berg-Hanssen og administrerende direktør Morten Chr. Jakhelln kom hjem fra Tromsø og hadde sett en bedrift som hadde slått seg sammen til ett konsept – frisør og servering.
– Jeg visste at vi hadde to aktører, MODE og Baker Olsen, som var åpen for å tenke nytt. Jeg inviterte de med meg på studietur til Oslo, ens for å lete etter gode ideer gjennom å oppsøke forskjellige konsepter som hadde erfaring med slik virksomhet og som hadde lyktes med det, forteller Coucheron.
God planlegging
Først måtte dagene i hovedstaden planlegges, Coucheron gjorde Research for å finne en god rute hvor flere inspirerende konsepter holdt til. Det handlet om å legge til rette for å kunne oppleve noe konkret knyttet opp mot konseptforslaget om å slå sammen Mode og Baker Olsen.
– Så gikk vi rett og slett på byvandring. Brukte en hel dag hvor vi trasket rundt i gatene over hele Oslo. Vi besøkte steder som kunne gi oss en pekepinn på hvor vi skulle ta ideen videre, og vi snakket med de som driver disse stedene. Hva går bra – Hva går dårlig, forteller Coucheron.
For Joakim Eliassen Olsen, medeier i frisørkonseptet MODE, var turen til Oslo avgjørende for å forstå tanken bak ideen om en sammenslåing.
– Det var veldig spennende å se løsninger vi ikke hadde tenkt på. Særlig i forhold til utforming av lokale når man skal være to konsepter. Og ikke minst inspirerer det når mennesker går så sterkt inn for et spesifikt prosjekt, sier Eliassen.
Han mener det å reise til Oslo tydeliggjorde tanken bak frisør-bakeri-ideen.
– Jeg lærte at de som driver slike konsepter spisser seg veldig og er tydelige på hva de er for noe. Og akkurat det mener jeg blir viktig når vi kommer opp med noe nytt i Bodø, sier han.
Og selv om det ikke er meningen at noe skal kopieres, men at andre ideer skal få ballen til å rulle i eget hode, så er det en ting som ble svært viktig for MODE.
– Jeg har skjønt at det er lov å skille seg ut, det er lov til å gå egne veier, smiler Eliassen.
Ikke kopiere
Det å reise ut og hente hjem ideer, sette dem i et ”Bodø-perspektiv” handler om å kunne føle seg fram med tanke på hva som kan fungere og ikke.
– Vi kan ikke kopiere, vi må finne en egen vri. Her kommer kreativiteten inn i sammenheng med en bevissthet rundt den rette vinklingen på hvert enkelt konsept satt i et helhetsperspektiv med Ramsalt, sier Coucheron.
For Ramsalt har en egen visjon og det ligger mye tankevirksomhet bak det som kommer. Målet er en selvforsterkende kraft i bybildet.
– Helheten handler om det totale tilbudet til både befolkningen som bor her i Bodø, de som velger å bo i Ramsalt og ikke minst til turister som besøker byen. Ideene starter med å spørre hva Ramsalt skal gi til omgivelsene, så starter en lang prosess med mye leting og research, sier Coucheron.
For en uke siden var både han og Jakhelln i London, en tur som fikk mange ideer til å falle på plass.
– Vi satt på Covent Garden, et markedsområde i sentrale London med en rekke butikker, markedsboder og serveringssteder, og hørte på klassisk musikk.
Covent Garden er kjent for å tiltrekke seg gatemusikanter og andre underholdere.
– Så begynte nærmere 400 mennesker å synge med. Det var en helt rå opplevelse. Det som fascinerer meg er hvordan man greier å skape en så god og ikke planlagt stemning. Likevel vet jeg at det handler om å legge til rette for det, så dukker det opp av seg selv, sier eiendomsutvikleren.
Ny runde
Om et par uker reiser Coucheron til Oslo med nok et Ramsalt-konsept. Han reiser ikke alene.
– Jeg kan ikke røpe hva det handler om enda, men vi skal reise til Oslo for å finne løsninger og se på muligheter til noe unikt og veldig spennende til Ramsalt. Skal vi følge utviklingen, er det viktig å følge med på hva som skjer der ute, sier Coucheron.
Han mener det å gi noe til omgivelsene, det å finne gode konsepter er viktigere enn å tenke utelukket på profitt og penger.
– Det er markedet som bestemmer om noe skal gå godt eller ikke. Liker publikum det vi kommer opp med, så bli god økonomi resultatet uansett. Det viktige er å lage konsepter vi tror mangler i bybildet, og som komplimenterer tanken om byutvikling, sier han.
Per i dag er det ett ledig lokale i Ramsalt, alt annet er booket og signert av leietakere med forskjellige forretningsideer som går inn under helhetstanken.
– Som sagt selger ikke vi et produkt, men en idé om noe som tilsammen skal bli Ramsalt. Vi har ett lokale på 250 kvadratmeter ledig, og jeg har konkrete tanker om hva som bør inn der for å utfylle resten, smiler Coucheron.