Leietakere | 29/11/24
Tok opp kampen med hjemmekontoret
Da administrerende direktør Hans Albert Nilsen i IT-selskapet Braathe skulle finne et nytt lokale i Bodø, var det konkurransen mot hjemmekontoret som ble grunnleggende fokus. – Vi måtte bygge opp kultur for kontor igjen, sier han.
– Vi hadde et mål om å få folk tilbake til kontoret etter korona-tiden. Og var på jakt etter et egnet lokale. Jeg mener vi så på 4-5 ulike alternativer da vi kom i kontakt med Hundholmen Byutvikling. Og opplevde raskt god forståelse for ønsket om å skape et unikt lokale for oss, sier Hans.
Han husker skepsisen og det første møtet med det han opplevde som et nokså uegnet lokale med tanke på behovet, men skjønte fort at i Jakhellngården i Bodø sentrum – der var alt mulig.
- Så startet dialogen med klar beskjed om at «her kan alt skje». Jeg tenkte «tja, mulig det», ler Hans.
Deretter ble det satt ned en komité med representanter fra Braathe, Hundholmen Byutvikling og en interiørarkitekt. Det ble gjort en enkel behovsanalyse, der preferanser og punkter for å skape et miljø som reell konkurrent til hjemmekontoret, ble løftet fram.
- Vi ønsket oss et åpent lokale med landskap og fine soner som vi lett kunne bevege oss mellom. Hele tiden med problemstillingen «konkurransen mot hjemmekontoret» som rød tråd. Vi ønsket å få folk tilbake til kontoret, og når man driver med IT, så er det en ekstra utfordring at folk faktisk kan jobbe fra hvor som helst, sier Hans.
Opprettholde Braathe-kulturen
For Hans ble det å få folk tilbake til kontoret viktig for arbeidsmiljøet og hele organisasjonskulturen. Og ved å skape et særdeles godt lokale å være i, fikk også de ansatte en påminnelse om at de faktisk var ønsket tilbake på kontoret.
- Det jeg så skjedde når folk heller ville jobbe hjemmefra, var at det kollegiale samholdet fadet ut. Det ble svakere informasjonsflyt innad i bedriften, og vi mistet tilhørigheten til hverandre. Vi hadde det ikke gøy på jobb og vi var fragmentert, forteller Hans.
Han mener viktigheten i det å ta arbeidsplassen tilbake, og heller la hjemmekontoret være et alternativ ved behov, handler om alt fra kompetanseoverføring, det at folk er informert om hva som rører seg, og ikke minst at alle i bedriften få være del av diskusjonen som gjerne oppstår i arbeidshverdagen.
- Dette får man ikke i et digitalt samfunn. Heller ikke det å møte et smil på morgenkvisten, eller at man sier «ha det!» til hverandre i det man reiser hjem fra jobben. Det sosiale er et menneskelig behov som skaper trivsel. Vi er i en bransje som skriker etter kompetanse og personell, og da er kontoropplevelsen desto viktigere for å tiltrekke seg nye ansatte, sier Braathe-lederen.
- Nå er folk tilbake på kontoret
For Hans ble det viktig at de ansatte i Braathe fikk eierskap til kontor-prosessen. At de som ønsket å bidra og komme med ideer, faktisk ble hørt. Og var det noe som raskt ble endret når folk begynte å bruke jobben som arbeidssted igjen, så var det nærheten til hverandre.
- Nå er det liv i huset, og det er utrolig viktig. Enda viktigere enn vi kanskje hadde trodd. Og vi har alle lært mye av denne prosessen, vi ser hverandre og det feires stadig her inne i lokalene. Alle er ekstremt fornøyde – vi har en glad gjeng som nå velger kontoret og fellesskapet, heller enn hjemmekontoret. Og vi er stolte. Hver enkelt av oss kan si at dette kontoret er «litt mitt», fordi vi ble inkludert i prosessen, sier Hans.
Han mener at gode lokaler er åpenbart viktig for de som jobber der. Og at summen av fasiliteter teller når noen tar en beslutning om hvor de vil jobbe.
- Som nærheten til byen, eller personalrestauranten i Jakhelln Brygge med god, variert og sunn lunsj der man kan samles daglig – i tillegg til selve kontoret, sier Braathe-lederen som snart venter 10 nye ansatte som skal ta plass i kontorlokalene i Jakhellngården.
Derfor ble kontoret en suksess
For Hans og de ansatte i Braathe handler suksessfaktoren om å få folk til å bruke arbeidsplassen heller enn hjemmekontoret om samarbeidet med Hundholmen Byutvikling. Der det var rom for at alle i bedriften fikk påvirke og ta eierskap til ombyggingen av lokalene.
- Der ansatte fikk bestemme farger, detaljer rundt belysning og fremlegge behov, satt Hundholmen Byutvikling med spisskompetansen. Vi hadde ikke hatt sjans hvis ikke huseier hadde vært så lydhøre og i tillegg profesjonell. De spilte på lag med oss, og kontoret vårt er et resultat av et kundeorientert syn med et mantra om «hva kan vi gjøre for dere». Samtidig var det spennende å konkurrere med hjemmekontoret i fellesskap, smiler Hans.
Han mener man som bedrift må frigjøre seg fra begrensninger når det kommer til å skape et godt kontor.
- Det er enda dyrere å lage et lokale som ikke virker. Vil man ha trivsel og folk som produserer ut fra sitt beste – eller at folk til slutt velger en annen arbeidsgiver? Denne gangen gikk vi ikke på akkord med målet, men veide alt i trivsel og arbeidsglede. Og resultatet, det er at vi nå frivillig er samlet under samme tak, sier Hans.