Hovednyhet | 17/06/19
Ramsalt Opplevelser – et kraftsenter for opplevelsesbedrifter
Energien på nettverksmøtet i Kunnskapsparkens lokaler er åpenbar. For i et møte mellom bedrifter med stor drivkraft for opplevelsesturisme og det å tilby mennesker gåsehudopplevelser, så oppstår det magi.
- Aktivitet genererer aktivitet og jo flere vi er, desto mer aktivitet. Vi skal dele tips, ideer og erfaringer, og vi skal samle alle de gode opplevelsene vi har å tilby i regionen vår, sier daglig leder Fred Anton Firing Ravneberg i Ramsalt Opplevelser.
Møtet mellom små, mellomstore og store opplevelsesbedrifter handler om å drøfte det essensielle med Ramsalt Opplevelser, det å bli sterkere og større sammen. Og er det noe alle ønsker, så er det at flere skal velge seg Salten som destinasjon og at flere skal bli oppmerksom på de unike aktivitetene og opplevelsene som finnes i her.
- Ramsalt Opplevelser er et reinspikka nettverk for opplevelsesbedrifter. Målet er etter hvert å bli et kraftsenter med kontorer i Ramsalt med stor aktivitet fra hele regionens aktører, som i tillegg er lett tilgjengelig for både turister og lokalbefolkningen. Vi er tilrettelegger, sier Ravneberg.
Viktig med lokal Forankring
Samtalen går til de lokale. Om det å spre budskapet om mulighetene som ligger i Ramsalt Opplevelser til lokalbefolkningen. For det finnes ekstremt mange varierte opplevelser tilpasset både familier, bedrifter og enkeltpersoner som mange ikke kjenner til.
- Vi må jobbe med å gjøre oss kjent her vi er. Det er viktig at bedrifter, familier og folk generelt får kjennskap til mulighetene som ligger i Ramsalt Opplevelser og bedriftene i nettverket, at det er mulig å booke og skreddersy etter hva slags behov og ønske man måtte ha. Det er mange opplevelsestilbud folk flest ikke kjenner til, sier Ravneberg.
Per i dag består nettverket av 14 bedrifter fra hele saltenregionen; Saltstraumen Historiske Opplevelser, Nordland Turselskap, Saltenfly, Langsanden, Albmi Adventures, Rett Kjøl, Arctic Aviation, Jakobsbakken Mountain Resort, Støtt Brygge, Seil Nord, Ramsalt Opplevelser, Arctic Hideaway og Top of Europe.
- Jeg anbefaler virkelig opplevelsesbedrifter å bli med i nettverket Ramsalt Opplevelser. I dag står vi på spranget, et kvantesprang i reiselivet i Bodø og Salten. Det har skjedd en revolusjon i antall og type aktiviteter de siste årene, sier Sigurd Schultz i Rett Kjøl.
Ingen konkurrent
Schultz poengterer at Ramsalt Opplevelser ikke er en konkurrent til andre reiselivsorganisasjoner, men en tilrettelegger for samarbeid, kompetanseheving, nettverk, felles booking-plattform og etter hvert også egen lokasjon i Ramsalt i Sjøgata i Bodø.
- Vi skal ha fokus på å spisse aktiviteter og opplevelser. Vi skal forberede oss på økt hotellkapasitet i Bodø som åpner en fenomenal mulighet for opplevelsesbedrifter i Salten. Dette nettverket er ren voksenopplæring, og selv om jeg sitter i styret i reiselivet – så møtte jeg i dag en mann jeg aldri har hørt om, sier Schultz.
Han slår an en prat med Arnold Karlsen. De deler erfaring og det hersker ingen tvil om at nettverksmøtet i dag allerede har bidratt til et fruktbart samarbeid.
- Jeg behøver noen som kan lære meg mer om kajakk. Jeg har en motorseiler, «Lazy», som jeg bruker til å ta med folk ut på tur. Det hadde vært artig å få mer kunnskap om kajakk. Slik at jeg også kan tilby dette, sier Karlsen, som egentlig er pensjonist – men som har funnet en opplevelsesnisje han kan drive med.
- Jeg har masse erfaring. Klart jeg skal hjelpe deg med dette, sier Schultz.
Kunnskapsparken som motor
Det var ikke uten grunn at Ramsalt Opplevelser møttes i Kunnskapsparkens lokaler.
- Vi sitter på kompetanse og kan tilby rådgivning for hver enkelt bedrift. Det er store muligheter for offentlig støtte når en bedrift skal utvikles, og nå spesielt innenfor reiseliv. Her kan vi i Kunnskapsparken bidra med vår kompetanse, sier rådgiver Ingrid Sommerli.
Hun håper at Ramsalt Opplevelser vil vokse seg så stor at det ikke er noe alternativ å ikke være med.
- Vi skal bidra med det vi kan for at Ramsalt Opplevelser skal gi store verdier for både små, mellomstore og store opplevelsesbedrifter. Det å treffes slik som i dag har stor synergieffekt. I hvert eneste møte så modnes tilliten til hverandre, vi blir kjent og det er da magien skjer, smiler Sommerli.