Optional | 07/06/22
Quality Hotel Ramsalt er nå ett år og allerede en destinasjon i Bodø
Quality Hotel Ramsalt er nå ett år, og har i løpet av tiden etablert seg som Norges beste hotell basert på tilbakemelding fra gjestene som har vært på besøk. Vi tok en prat med salgssjef Sølvi Heitmann Korsvik.
- Da jeg startet for ett år siden begynte jeg på null, men fra åpningsdagen tok det helt av. Husker lederen vår Kine Willumsen sa det, «nå ryker det fra hodet til Sølvi, og vi trenger en til person på salg», forteller salgssjefen.
Å se tilbake til juni i 2021 handler både om store oppturer, men også om en tid hvor landet på nytt stengte ned og alt brått ble veldig stille.
- Det har skjedd så mye gøy. Vi har fått på plass store konferanser, hatt hotellet fullt av folk og vi har lært oss så ufattelig mye. Å arrangere konferanser er krevende. Det er mat, haugevis av detaljer, samarbeid og ikke minst teknikk. Så kommer gjennomføringen underveis. Det er virkelig «learning by doing». Og etter mye trøkk, så ble det merkelig stille en stund før koronaen endelig slapp taket. Da var vi lei av nedstengninger. Men så gikk det seg til igjen, smiler Sølvi.
- Et knakende godt team
Sølvi forteller om gjengen som jobber på Quality Hotel Ramsalt. Og ikke minst det fantastiske teamet som fikser og ordner når hotellet huser konferanser.
- Vi begynner å bli godt drillet nå, men man kan aldri bli god nok. Må si vi er et knakende godt team her på huset, og er det en konferanse som virkelig har satt seg i ryggmargen - så er det da vi hadde Havets Døgn her. Det var samtidig som Bodø/Glimt spilte mot Roma og de vant 6-1. Gjennomføringen av konferansen ble knallbra, og alle sammen hadde mobilen i handa for å følge med resultatet, ler Sølvi.
Samtidig var en delegasjon agenter fra seks nasjoner i Europa på besøk for å befare konferanse-muligheter.
- Og da agentene dro, så hadde alle gule skjerf rundt halsen. Da var det stemning, forteller salgslederen.
Hun forteller at nettopp det er en stor del av jobben som salgsleder. I samarbeid med Visit Bodø kommer det folk fra hele verden. Da handler det både om å selge hotellet, men også Bodø-byen.
Viktige samarbeid over hele linja
Sølvi forteller at det på tross av hotell-konkurranse i byen, ofte oppstår viktige og gode samarbeid mellom det ulike aktørene i Bodø.
- Vi hadde en helsekongress i byen her, og da var alle hotellene fulle. Da ble lunsj-kokkene på alle hotellene enige om å servere den samme lunsjen til alle gjestene slik at samtlige følte seg likt ivaretatt over hele byen. Slikt er bra, sier salgssjefen.
Derfor møtes også alle salgssjefene hver sjette uke i regi av Visit Bodø. Rett og slett for å diskutere hva man samlet sett i hele hotellnæringen kan gjøre for byen.
- I tillegg tar vi turer ut i Norge for å presentere Bodø som destinasjon, og dermed kan vi «backe» opp hverandre, sier Sølvi.
Hun forteller at Quality Hotel Ramsalt er et ekstremt lettsolgt produkt for konferanser.
- Folk digger atmosfæren her. Det er en god plass å være. Bare hør på akustikken i lokalet, den er fantastisk. Og her vi sitter nå i hjertet av hotellet i lobbyen og ser ut over havet og ned i Brasserie X. Folk snakker rundt oss, men det finnes ikke forstørrende. Og tenk - vi var bare 11 måneder gammel da vi ble kåret til Norges beste hotell av kunder som har vært her - Best på service på Tripadvisor. Det er stas, sier salgssjefen.
Et sted å være seg selv
Sølvi tror nøkkelen til både team-følelsen og trivselen hun opplever på jobben sin handler om det å få lov til å være seg selv ett hundre prosent.
- Her er smilet ekte. Vi skal snakke med hverandre og ikke til hverandre. Vi er som en familie. Kine er en fantastisk sjef. Dyktig, fremoverlent, klok og intelligent. Hun snur fort når det trengs og vi alle er en del av teamet. At jeg tok denne jobben var helt rett, det føles som jeg alltid har vært her, smiler Sølvi.
Og når man jobber for en bedrift med en kultur som ber folk med tatoveringer om å brette opp ermene og vise de fram, så mener Sølvi dette sier sitt.
- Og vet du, nå har nesten alle verdensdeler representert blant våre ansatte. Vi mangler bare Australia. Og at Ramsalt blir en destinasjon i Bodø - det er jeg sikker på. Vi har allerede begynt å bli det og det vil bare bli bedre ettersom Ramsalt utvikler seg og planene for området blir klart. Vi skal i alle fall gjøre alt som står i vår makt, avslutter salgssjefen.