Hovednyhet | 05/05/25
Mobilfri byggeplass – uten nettsurfing og sosiale medier
Nå innfører Hundholmen Byutvikling «mobilfri byggeplass» i samarbeid med entreprenører. Et spennende grep for å skape mer samhandling, og samtidig øke både produktivitet og konsentrasjon på arbeidsplassen.
Nå skal denne gjengen jobbe sammen med fokus på å la mobilen få mindre plass. Noe som innebærer å ikke gå inn på sosiale medier eller nyheter under arbeidsdagen. – Vi er alle veldig omforent om dette, og tror det vil skape en mer sosial arbeidsdag og høyere effektivitet og fokus i arbeidet, sier CEO Arve Pedersen. (Foto: Christine Karijord)
- Erfaringene fra mobilfrie skoler har vist at mindre mobilbruk gir mer ro, bedre konsentrasjon og ikke minst økt samhold. Og overført til byggeplassen her i Jakhelln Brygge der vi nå totalrenoverer et kontorlandskap til Luftambulansen, mener vi at det å innføre «mobilfri arbeidsplass» vil gi bedre arbeidsflyt, færre distraksjoner og dermed høyere produktivitet. Noe som er særlig viktig når kostnadene stadig stiger, sier CEO Arve Pedersen i Hundholmen Byutvikling.
Og produktiviteten, den skal måles i prosjektet.
- Entreprenørene skal måle effektiviteten i akkurat dette «mobil-frie» prosjektet, og se på hvor fort arbeidet går sammenlignet med andre tilsvarende prosjekter. Så dette blir spennende, sier Pedersen.
Både CEO Arve Pedersen og prosjekt- og bærekraftsjef Børge Kristensen i Hundholmen Byutvikling tror mobilfrie byggeplasser vil øke fokus, tilstedeværelse, effektivitet og ikke minst kvaliteten på samhandlingen mellom alle som er involvert i prosjektet. (Foto: Christine Karijord)
Lagfølelse, samarbeid og miljø
Pedersen er svært glad for at entreprenørene i byggeprosjektet er enig i tiltaket, og at alle er omforente med å ha fokus på mindre mobiltid under arbeidsdagen.
- Dette handler også om bedre sikkerhet, at et forbud mot nettsurfing og stadige forstyrrelser fra ulik varsling fra sosiale medier kan redusere risikoen for farlige situasjoner ved at folk er mer til stede og mer bevisste på omgivelsene rundt seg, sier Pedersen.
Også et styrket samarbeid og bedre kommunikasjon mellom kollegaer og samarbeidspartnere på byggeplassen, mener Pedersen er et viktig aspekt.
- Dette styrker lagfølelsen og bidrar til et bedre miljø på byggeplassen. Og selv om surfing og unødig mobilbruk nå skal unngås, er fortsatt nødvendige digitale verktøy tilgjengelig. Folk skal ha muligheten til å bruke mobilen som verktøy der den trengs i jobben. Men, 30 minutter unødig mobilbruk i løpet av en arbeidsdag, det koster noen kroner i løpet av et år, sier Pedersen, som selv har jobbet som elektriker.
- Jeg husker lunsjene der folk snakket sammen, lo sammen og koblet seg på hverandre. I dag er det så lett å bli sittende på telefonen. Og selv om vi ikke kan nekte folk dette, så oppfordrer vi til å la den ligge, også i pausene, sier Pedersen.
Lasse Arntsen, Espen Nordeng, Pia Wik og Gabriel Johansen mener alle at mobilrestriksjoner på byggeplasser vil føre til at folk blir mer til stede i arbeidet, gjør færre feil og får gjort mer på kortere tid. – En vinn-vinn for både oppdragsgiver og for oss, sier Nordeng. (Foto: Christine Karijord)
Elektrikerlærling Pia Wik (19) i Haaland Nord har telefonen sin i «jobb modus» under arbeidsdagen. Noe som forhindrer mengder varslinger fra både nyhetskanaler og sosiale medier. Dette mener hun fører til å lettere kunne fordype seg i arbeidsoppgavene sine. (Foto: Christine Karijord)
- Mobil til det nødvendige
For prosjektleder for rør Espen Nordeng i Haaland Nord, forteller at det nå vil være fokus på å bruke mobilen til det som er nødvendig – og ikke til Snapchat, Facebook, nyhetsvarslinger og Instagram.
- Vi stiller oss hundre prosent bak dette tiltaket. Det er på tide med fokus på at mobilen blir «misbrukt» i arbeidstiden. Det er ikke tvil om at produktiviteten går ned og man blir mindre effektiv. Dermed blir jobben dyrere både for oss og for våre kunder. Effektivitet er vinn-vinn, sier Nordeng.
For elektrikerlærling Pia Wik (19) i Haaland Nord, er det ingen tvil om at varslinger på mobiltelefonen gjennom en arbeidsdag er forstyrrende. Derfor setter hun den i «jobb modus» fra klokken 07.00 til 16.00.
- Jeg har en vane hvor jeg sjekker mobilen når jeg får varslinger. Derfor skrus alt som ikke har med jobben å gjøre av automatisk hver dag, slik at forstyrrende elementer sorteres vekk, sier Wik.
Hun viser fram alle varslingene hun ikke har fått fram til lunsj en vanlig arbeidsdag. En lang liste over varslinger hun ikke får når telefonen er «jobb modus».
- Skulle jeg sjekket telefonen for hver varsling jeg får, så hadde det gått ut over jobben min. Derfor mottar jeg kun varsling for det som er jobbrelatert. Enten telefonoppringning eller sms, forteller lærlingen.
Både montør Sander Varnes (26) hos Lettbyggteknikk og maler og gulvlegger Benjamin Hansen (24) hos Malemester Haugen tror at fokus på mobil-distraksjoner og det å unngå at man blir avbrutt under arbeidsdagen fra unødige varslinger, er viktig for alt fra det sosiale til produktivitet. (Foto: Christine Karijord)
Har fått beskjed om mindre mobilbruk
Både montør Sander Varnes (26) hos Lettbyggteknikk og maler og gulvlegger Benjamin Hansen (24) hos Malemester Haugen, er begge både innforståtte og enig i at det å unngå sosiale medier på jobb er positivt for både produktivitet og effektivitet.
- Mobilbruk er nok et problem mange steder. Også i forhold til det sosiale på jobb. Det er bedre å bruke tid på hverandre heller enn mobilen, sier Varnes.
Hansen forteller at mobilen ofte er et problem når skoleelever skal utplasseres sammen med dem på et prosjekt.
- Derfor er det viktig at vi får et fokus på dette nå. For mobilen, den har kommet for å bli. Dessuten er det veldig hyggelig å bruke tiden i et prosjekt som dette til å faktisk bli kjent med folk, sier han.
Fakta om mål for mobilfritt prosjekt:
- Økt konsentrasjon og produktivitet: Mindre distraksjon fra mobiltelefoner gir bedre fokus og mer effektiv utførelse av arbeidsoppgaver.
- Bedre sosialt miljø: Ansatte snakker mer sammen og bygger sterkere relasjoner når mobilen legges bort, både i pauser og under arbeid.
- Færre feil og høyere kvalitet: Økt tilstedeværelse reduserer risikoen for feil og misforståelser i arbeidsprosesser.
- Bedre kundeservice: Ansatte er mer oppmerksomme på kunder og kollegaer, noe som gir bedre service og samarbeid.
- Redusert stress og press: Mindre krav om «alltid å være pålogget» kan gi lavere stressnivå og bedre psykisk helse.
- Styrket arbeidsmiljø: Felles rutiner og åpen dialog om mobilbruk bidrar til trygghet og fellesskap på arbeidsplassen.