Eventyrlyst | 15/05/24
Janne (42) skal jobbe for at Bodø og Nordland blir en helårsdestinasjon
Med en helt nyopprettet stillingstittel skal Janne Arntzen (42) på Quality Hotel Ramsalt jobbe for at Bodø og Nordland blir en helårsdestinasjon. – Jeg skal nå inn i jobben som Chief Adventure Officer for Quality Hotels i nord, forteller hun.
Vi møter hotelldirektør Kine Willumsen og tidligere Sales manager Janne Arntsen i lobbyen på Quality Hotel Ramsalt. Rundt oss sitter folk og småprater. Noen på engelsk, andre på språk som ikke er så lett å gjenkjenne. Følelsen er umiddelbart internasjonal.
- Jeg skal nå inn i en helt nyopprettet stilling innenfor Quality/Strawberry-systemet, spesiallaget for jobben jeg nå skal gjøre. Og målet, det er å sørge for at både Ramsalt-hotellet, Bodø-byen, Harstad og Stokmarknes blir helårs-destinasjoner, forteller Arntzen.
Hun og Willumsen forklarer begrepet «skuldermåneder» i reiselivsbransjen. Den mørkeste tiden nordpå, som de begge mener har et enormt potensial.
- Ser vi mot Tromsø eller Svalbard som eksempel, så er det «smekkfullt» av folk fra hele verden i denne tiden, mens vi i Bodø fortsatt har mye å gå på. Og når Janne søkte på stillingen, med en utdanning innen internasjonal markedsføring i ryggsekken – så var det helt perfekt for dette nybrottsarbeidet, sier Willumsen.
Med Strawberry-kjeden i ryggen
At stillingen Chief Adventure Officer nå er opprettet for å spesifikt bygge destinasjon rundt flere av Quality-hotellene i Nordland, mener Willumsen viser at man nå virkelig smir mens jernet er varmt.
- I Bodø er vi knallgode på kurs og konferanser, og her har Visit Bodø gjort en kjempegod jobb, men nå må vi snu oss rundt og fylle på med fritidsreisende. Vi har god plass, massevis av nordlys, og må se både sørover og mot det internasjonale fritidsmarkedet. Og at Quality-kjeden investerer i denne stillingen med en motor som Strawberry i ryggen, det er utrolig givende, sier Willumsen.
Både hun og Arntzen mener Bodø nå er under scenelyset, og at timingen for å jobbe strategisk mot å bli en helårsdestinasjon er helt perfekt.
- Nå har Janne allerede vært i Harstad og møtt 30 italienske turoperatører, som eksempel på hva hun skal gjøre fremover. Så det blir en del reising og brobygging, sier hotelldirektøren.
Skal begeistre med nordnorsk råskap
Det Arntzen nå skal ut å gjøre, er å begeistre internasjonale fritidsreisende med følelsen av det ekte, det rene og den Nordnorske råskapen vi har her nord.
- Jeg skal ut å fortelle om nordlyset, fantastiske ribturer, det samiske, havørnsafari og spennende nyinvesteringer som er lagt til Bodø, for å nevne noe. Jeg skal formidle følelsen av oss her nord og det jeg virkelig brenner for å løfte frem. Jeg skal ut i markedet med verdier og opplevelser vi får klare tilbakemeldinger på at mange lengter etter, sier Arntzen.
Både hun og Willumsen mener Bodø og Salten-regionen og Nordland må finne sin egen vei inn til det folk vil ha, og samtidig holde seg unna såkalte «turist-barnesykdommer».
- Ett klart mål er å få infrastrukturen på plass, for hvor skal folk gå på do når de utforsker Bodø og Nordland? Dette er et godt eksempel på en såkalt «turist-barnesykdom» som vi kan lære av. Hvor mange «turist-bæsje-oppslag» har det ikke vært i nyhetene etter en Lofoten-sesong, spør Arntzen.
Kaianlegg utenfor Ramsalt
Arntzen forteller at hun allerede har vist fram det fremtidige kaianlegget utenfor Ramsalt til italienske turister.
- De svarer med «wow». Og når anlegget står klart, så vil det løfte hele byen og gi et premiumtilbud til akkurat de turistene vi ønsker skal komme til byen. Wood Hotel kommer også til å bidra sterkt til destinasjonsutviklingen, ingen tvil. Og fine hoteller, det er Bodø fullt av, sier Arntzen.
Hun og Willumsen er ikke i tvi om at Bodø sin tid som mellomstasjon nærmer seg slutten.
- At det nå lages en egen stilling som eies av utvalgte hoteller i Nord-Norge som er forankret her hos oss i Quality Hotel Ramsalt med full ryggdekning fra Strawberry – det er et tydelig signal og viser at vi er mange som tror på destinasjonen vår, Nord-Norge og ikke minst Janne, sier hotelldirektøren.
- Denne stillingen gav meg en retning. Det handler om bolyst, blilyst og besøkslyst – internasjonal markedsføring i sin reneste form, sier Arntzen som gleder seg til å være til stede på de viktigste plassene for å møte engasjerte reiselivsfolk og bygge relasjoner.