Jump to content
Gamle Salten | 10/07/19

Gamle Salten setter seil mot Træna

Ombord på Gamle Salten er mannskapet i full sving med å klargjøre skuta for overfart og flere dager som hotellskip under Trænafestivalen. På kjøkkenet kokes fiskesuppe, det støvsuges og lugarer gjøres klar for gjester.

WEB ole og Johan
Kaptein Ole alexandersen og styrmann Johan Bakke med egenkomponert fiskesuppe til gjester som skal reise til Trænafestivalen. - Vi er et godt team, sier de. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

- Det er meldt knallvær på overfarten til Træna, så vi gleder oss. Det gikk veldig bra med båten da vi var på verft og fikk skiftet ut noen plater i skroget på begge sider. Hun ble vasket og bunnsmurt, så nå er hun klar for fine dager med fulle lugarer, sier kaptein Ole Alexandersen.

Over hele båten er folk i sving. Fiskekrafta kokes for hjemmelaget fiskesuppe. Det diskuteres om hva som må kjøpes inn med tanke på antall gjestedøgn; 50 personer i tre døgn. Hva skal lages til middag?

- Vi lager ei skikkelig suppe med selvfisket sei og kveite. Hemmeligheten er å ha mye godt oppi, mer kan jeg ikke avsløre. Det er min og kapteinens spesialitet. Vi er et godt team ombord, smiler styrmann Johan Bakke.

WEB aage Edvardsen
Åge Edvardsen er godt igang med å støvsuge gulvene ombord i Gamle Salten. - Jeg er mannskap ombord, og vi har det skikkelig gøy, sier han. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Tre uker på skeiva

Både Bakke og Alexandersen forteller om tre uker på verksted i Svolvær. Om hvordan det faktisk er å bo ombord i en båt på land.

- Det gikk veldig bra, selv om vi har bodd tre uker i motbakke. Det er faktisk mye tyngre å være ombord i en båt når den står på verksted. Når vi laget middag så renner fettet til den ene siden for å si det slik, ler Alexandersen.

Selv om det var ferietid fikk heldigvis verkstedet gjort jobben med Gamle Salten før skuta skulle klargjøres for Træna-tur.

- Det er stor forskjell å seile med en bunnsmurt båt. Det handler om økonomi og fart. Det blir mindre motstand i båten og vi gikk i en halv knopp raskere fart på vei hjem enn da vi dro ut. Man bruker også mindre drivstoff, forklarer Alexandersen.

Foruten det som ble reparert, kan både kapteinen, styrmann og maskinist Ole Kristiansen fortelle om en gammel ærverdig båt i meget god stand klar for nye eventyr.

- Nå har vi sertifiseringen på plass. Johan, nå må du passe på at ikke fiskekrafta koker over, sier Alexandersen.

Fred Anon og Johan diskuterer
Daglig leder Fred Anton Firing Ravneberg diskuterer middag, gjestedøgn og ikke minst hva som skal serveres til frokost til 50 gjester under Trænafestivalen. - Hva med skikkelig egg- og baconfrokost til festivaldeltakene, spør styrmann Johan Bakke. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

God gammeldags motorlukt

Nede i maskinrommet til Gamle Salten er maskinist Kristiansen i full gang med å klargjøre for oppstart av hjelpemotorer for strøm til vinsj. Det lukter olje, slik det også gjorde i riktig gamle dager.

- Jeg skal være med på turen til Træna. Jeg passer på trykk og temperaturer, ser til at det ikke oppstår lekkasjer og at alt er som det skal. På en moderne båt er alt dette automatisert, mens her på Gamle Salten er alt manuelt, forteller maskinisten.

Han forteller om en motor som har overlevd mange stormer, og som i dag er i god stand tatt alderen i betraktning.

- Dette er jo et museum. Mange passasjerer kommer ned hit for å oppleve atmosfæren her nede i motorrommet som er helt spesiell, men kanskje ikke i dress og hvitskjorte. Jeg jobber bestandig med hørselvern og man må være konsentrert, forteller Kristiansen.

Daglig leder Fred Anton Firing Ravneberg og kaptein Alexandersen kommer ned for å ta en titt på arbeidet som ble gjort på verkstedet i Svolvær. De kikker nærmere på skroget fra innsiden.

- Det er artig at Gamle Salten er i så god stand som den er nå. Det er også artig å komme ombord og se at alle mann jobber for et felles mål, vasker, lager mat og ordner før de skal seile med passasjerer. Jeg tror det blir en kjempetur til Træna, sier Ravneberg.