Jump to content
| 17/12/25

Fotoprosjekt som lå skjult i 17 år – nå del av byrommet i Sjøgata 27

Fotoutstillingen Finding The Holy Mountain vakte oppsikt da den ble vist i gamle Bohus-bygget under Bodø som europeisk kulturhovedstad. Nå har bildene fått nytt liv og ny plassering. I sjøgata 27 er fotograf Ludovico Bichs personlige verk gjort tilgjengelig for publikum på permanent basis.

Morten Jakhelln Fotoutstillingen 1
Morten Jakhelln ved fotografiene i Sjøgata 27, der et personlig fotoprosjekt fra 2007 har fått nytt liv etter 17 år i dvale – nå permanent tilgjengelig som en del av byrommet. (Foto: Christine Karijord)

– Det er veldig fint å kunne gi disse bildene et varig rom, og det var sterkt å få et gjensyn med utstillingen her i dag. Jeg synes de ble enda finere etter en tid på lageret, og nå med glass og ramme i en ny kontekst, sier Morten Jakhelln, eier av Christian Jakhelln AS. 

Bilder fra en livsavgjørende reise

Bildene er tatt i 2007, da Ludovico reiste alene til Japan for å ta et oppgjør med sin voksende alkoholavhengighet. Som Hotelleier og Sommelier opplevde han at lidenskapen hadde blitt et problem. Løsningen ble en månedslang vandring fra Tokyo mot Mount Fuji, med kamera, ryggsekk og et klart mål om å finne tilbake til seg selv. 

Etter hjemkomsten ble bildene lagret på en minnepenn og liggende urørt i 17 år. Først i 2024 ble de vist offentlig, da i forbindelse med kulturhovedstadsåret 2024. 

– Dette er ikke en reiseskildring, men et personlig indre landskap som kommer til syne gjennom fotografiene. Det gjør bildene tidløse, sier Jakhelln. 

Foto av Ludovico Bich
Ett av fotografiene til Ludovico Bich tatt på reisen "Finding Th Holy Mountain" - som nå henger i bybildet i Sjøgata 27.

Følger reisen gjennom bygget

I Sjøgata 27 er utstillingen lagt opp som en fysisk vandring gjennom bygget. Publikum starter i første etasje og beveger seg oppover trappeløpet, i takt med historiens utvikling. 

– Nederst møter man Mount Fuji langt unna, nesten skjult. Etter hvert kommer man nærmere både fjellet, byen og menneskene Ludovico møter på reisen, sier Jakhelln. 

Øverst i bygget vises bilder fra toppen av reisen, der fotografen også møter et par på fjellet – et av få tydelige menneskemøter i serien. 

– Det er som om publikum klatrer sammen med ham, etasje for etasje, sier Jakhelln. 

Morten Jakhelln fotografi sjøgata 27
Morten Jakhelln i trappeløpet i Sjøgata 27, der fotografiene er plassert som en fysisk reise gjennom bygget – fra avstand og søken til nærhet og erkjennelse. (Foto: Christine Karijord)

Åpent for publikum med historien tilgjengelig

Sjøgata 27 er et kontorbygg, og hvis man ønsker å se utstillingen – så er det fullt mulig. Og for å gi publikum en kontekst, blir det etablert en QR-kode der man kan finne historien tilknyttet fotografiene. 

– Da kan man lese historien bak bildene før man går opp trappene og samtidig forstå hvorfor denne reisen var så avgjørende, sier Jakhelln. 

Han mener tilgjengelig kunst i hverdagsrom er viktig for bylivet.

– Dette er kunst som ikke krever inngangsbillett eller forkunnskap. Folk kan stoppe opp, se og gjøre seg sine egne tanker. Det synes jeg er verdifullt, sier han. 

For Ludovico ble dette et oppgjør med seg selv og alkoholen.

– Som mennesker opplever alle utfordringer gjennom livet. Det denne utstillingen viser, er at det er mulig å finne seg selv igjen, sier Jakhelln.

Med flyttingen til Sjøgata 27 har bildene som lå skjult på en minnepenn, blitt en del av byrommet – og av Bodø og Ramsalt-områdets pågående kunst- og byutvikling. 

Morten Jakhelln sjøgata 27 foto
– Dette er ikke en reiseskildring, men et indre landskap, sier Morten Jakhelln. I Sjøgata 27 følger publikum Ludovico Bichs personlige vandring mot Mount Fuji, etasje for etasje. (Foto: Christine Karijord)