Nyheter | 08/08/18
En by er mange mennesker på samme sted
En god by har personlighet. Det er en fin sammensmeltning av flere historiske lag, det er samhandling, sosialt og det er muligheter. – En by er mange mennesker på samme sted, sier eiendomsutvikler Anders Mehus Coucheron i Hundholmen Byutvikling.
Byen er en ramme for omgivelsene vi bor og lever i. Den for verdifull til å overlate til tilfeldighetene.
– Derfor er det viktig å legge til rette for byliv, legge til rette for butikk-, kultur og næringslokaler med aktiviteter som trekker folk og som igjen gir noe som folk vil ha, sier Coucheron.
Han trekker fram begrepet «High Street Development» Et begrep som handler om å tilrettelegge for deltakelse og opplevelser på gateplan for de som byen er til for. En utviklingsfilosofi som legger opp til næringsvekst, livlige gater og spennende inntrykk.
– Byutvikling er et samfunnsansvar. Tomme bygg og førsteetasjer gir forlatte og noen ganger utrygge gater. Det fører til forfall i tilliggende bygg og gjerne hele gater om det ikke tilføres aktivitet og mennesker. Derfor er det så ekstremt viktig å etablere boliger i sentrum og samtidig lage muligheter for å fylle førsteetasjene med utadvendte virksomheter. Gjerne en ny opplevelse for hver tiende meter. Det er det folk vil ha, og byen – den oppleves fra gatenivå, sier Coucheron.
Ramsalt – en ny bydel i Bodø
Og det er nettopp denne tanken om «High Street Development» som er den røde tråden i Ramsalt-prosjektet og Choice-hotellet som kommer på nabotomta.
– Ramsalt blir en balansert andel boliger med næringsliv og aktiviteter på bakkenivå. Vi fyller førsteetasjene med restauranter, butikker og aktiviteter for hele byens befolkning og det foreligger en helhetlig plan hvor vi har fokus på fellesskapet, felles goder og flere folk til bybildet. Ringvirkningene blir flere arbeidsplasser, økt handel og en attraktiv del av Bodø som vil tiltrekke og fascinere også de som kommer på besøk hit, sier Coucheron.
På nabotomta kommer et hotell. Ikke et tilfeldig valg, men et gjennomtenkt anker på den ene siden av Bodø som skal generere trafikk inn mot sentrum.
– Igjen handler det om å fylle Sjøgata, innfartsåren til Bodø, med folk. Tanken om et hotell rett ved Ramsalt handler om nettopp det å skape menneskelig trafikk inn mot butikker, restauranter og det å fylle byrommene våre, sier eiendomsutvikleren.
Tanken er en god by som virvler av butikker, restauranter og et fortausliv fult av mennesker med ærender og folk som bare slapper av og nyter livet i Bodø. Tanken er en bydel i Bodø med identitet som skal strekke seg langt utenfor kommunegrensen – som en attraksjon.
– Hotellet vil ligge et steinkast unna jernbanestasjonen, en spasertur langs havnepromenaden fra ferga til Lofoten og Hurtigrutekaia som etterhvert blir et offentlig gode og ikke langt fra hurtigbåtene på den andre siden. Det tok ikke lang tid før Choice-kjeden tente på ideen, forteller Coucheron.
En motor i Bodø
Coucheron viser til muligheten av å legge enda flere konferanser til Bodø, til turister som velger i bli værende lengre i byen fordi den har mye å tilby – både med tanke på kultur, spennende restauranter, shopping og ikke minst naturen som omringer det hele.
– Og når vi vet hvor viktig det er for Choice å invitere byen inn, så er dette en ambisjon vi har til felles. Jeg tror Ramsalt i kombinasjon med det nye Choice-hotellet kommer til å bli en motor i byen vår. Ramsalt Opplevelser vil gi tilbud fra lokale opplevelsesaktører fortløpende rett ved siden av der besøkende bor, det oppvarmede utendørs havnebassenget vil gi et unikt tilbud for rekreasjon til alle som ønsker å bruke det og restaurantene og butikkene i hele byen vår vil kunne oppleve økt trafikk og besøk, sier Coucheron.
Hotellet vil få et butikklokale på hjørnet ut mot Sjøgata. Restauranten med lounge vil ligge et trinn ned i førsteetasjen ut mot havnepromenaden.
– Vi har en visjon om å gi noe tilbake til byen vår, skape gode byrom og samtidig en arkitektur som vi alle kan være stolte av. Og skal man utvikle byen midt i et indre sentrum, og samtidig ønske flere folk i bybildet – ja så må man bygge ganske tett og man må utnytte høyden – ellers blir det for kompakt, sier Coucheron.