Christian Jakhelln AS | 15/07/19
Christian Jakhelln AS med historisk overskudd
2018 ble et godt år for morselskapet Christian Jakhelln AS med et resultat på 136 millioner mot 20 millioner i 2017. – Et resultat av strategiske valg, sier viseadministrerende direktør Erling Ole Berg-Hansen.
Berg-Hansen forteller om et historisk driftsresultat med effekt av å ha solgt Jakhelln Bil i Bodø og Mo i Rana, i tillegg til å ha slått seg sammen med Løvold Solution og Clemens Eiendom, hvor eiendommen ved Molorota i Bodø ble overført inn i et nytt selskap, Breivika Utvikling Bodø AS.
- I tillegg går driften i datterselskapet Hundholmen Byutvikling godt, hvor det meste er utleid, sier Berg-Hansen.
Strategisk valg
Både Berg-Hanssen og administrerende direktør Morten Chr. Jakhelln mener resultatet skyldes at planlagte og strategiske valg har vært vellykkede. Det beste resultat som er gjort i Jakhelln-konsernet så langt.
- Vi har investert og utviklet flere egne byutviklingskonsepter. I Ramsalt, det nye Choicehotellet i Sjøgata og BIG-Bodø Innovation Gate, som nå bygges på Firkanten. Vi har realisert gevinst for å reinvestere i nybygging og utvikling av egne prosjekter, sier Berg-Hanssen.
Med røtter helt tilbake til byes begynnelse, er Jakhelln stolt over å kunne være med å bidra i byutviklingen;
- Det vi har jobbet etter har båret frukter og vært en god strategi. Nå skal vi snu steiner og se hva vi kan bli enda bedre på og trekke linjer for fremtiden, se hvordan vi kan utvikle oss videre i positiv retning. Jeg er stolt over å få være med å sette farge på deler av utviklingen i Bodø, sier Jakhelln.
- Bra for byen
Jakhelln gleder seg over å skape en god arbeidsplass hvor de ansatte kan utvikle seg i tråd med bedriften.
- Vi er opptatt av å bygge på historien, men også være aktivt med på å skape en bærekraftig fremtid, sier Jakhelln, som selv har jeg en stor glede av å se all aktiviteten Hundholmen Byutvikling står for i Sjøgata, når han sykler på jobb.
- Det er hyggelig å se så masse folk i arbeid, lastebiler som leverer byggevarer fra lokale underleverandører og bygg som reiser seg. Dette gir god verdiskaping også for andre bedrifter lokalt, sier han og legger til;
- For det er bra for byen. Vi liker å finne på spennende ting, at Bodø utvikler seg til en kul by som ungdommen ønsker å flytte til og bo i. Nå håper vi at Bodø virkelig kommer på kartet, slik at også bedrifter ønsker å flytte virksomheter hit, sier Jakhelln.