– Kjøpet forsterker Bil i Nords posisjon som Nord-Norges største eide bilforhandler, sier Bil i Nords eier og gründer Thor Drechsler.
For Morten Chr. Jakhelln handler salget av bil-virksomheten, som ble startet av farfaren Christian A. Jakhelln som fikk agenturet for Volvo allerede i 1938, om å velge hvilket bein han ønsker å fokusere på.
– Dette er et strategisk valg for vår del. På bilsiden har vi hatt det beste året noensinne, men fokus nå er byutvikling og eiendom. Jeg føler ikke at vi kan drive i begge bransjene samtidig på en god nok måte. Bilbransjen er i en ekstrem utvikling og det skjer mye, det samme gjelder prosjektene våre i Hundholmen Byutvikling. For meg er det viktig å være ett hundre prosent dedikert, sier Jakhelln.
De er begge enig om å holde kjøpesummen konfidensiell. Selve overdragelsen trer i kraft 1. januar 2018. Volvo Car Norway bifaller overdragelsen.
– Farfar sa det bestandig, ”penger, det snakker vi ikke om”. Likevel kan jeg si at salget styrker våre prosjekter i byen, sier Jakhelln.
Ringen er sluttet
Jakhelln og Drechsler vokste begge opp med Jakhelln Bil i Bodø. De anslår at de møttes første gang da Drechsler var i fire-femårs alderen.
– Pappa jobbet som verksmester, og jeg jobbet som mekanikerassistent i flere år ved Jakhelln Bil i Bodø. Så jeg har helt klart et personlig forhold til denne bil-virksomheten, forteller Drechsler.
Han og Jakhelln snakker om gamle tider. Som da det var en bensinlekkasje i Jakhellns trø-moped fra ungdomstiden.
– Jeg husker godt bensinlekkasjen og mekanikerne som plutselig måtte løpe og hente brannslukningsapparatet fordi det tok full fyr inne på verkstedet. Det er artig å tenke tilbake på historien i dette, og faktisk kjenne at ringen har sluttet seg på et vis, sier Drechsler.
Han forteller at det å bygge opp Bil i Nord har vært en tøff prosess, og at det er stort å oppleve det å gå fra tretten medarbeidere på Svolvær og Sortland til å bli størst i Nord-Norge med snart i overkant av 200 medarbeidere.
– Det er viktig for meg å satse i Nord-Norge, og det er her vi skal være. Jeg brenner for å bygge opp næring i nord, sier bilgründeren.
Fremtidsrettet valg
For både Jakhelln og Drechsler er valget om salg og overtakelse et viktig skritt på veien videre i hver sin bransje.
– Dette er et viktig skritt på veien for å utvide Bil i Nord som forhandler, og et ledd for å øke markedsandelen og lønnsomheten i selskapet. Vi ønsker fortsatt å vokse og ta markedsandeler, sier Drechsler.
En bilbransje i endring krever at man hele tiden er oppdatert og fremoverlent.
– Jeg er opptatt av den gode følelsen, som er slagordet til Jakhelln Bil, og jeg kjenner nå at det er en dedikert bilforhandler som overtar familiebedriften. Å gi slipp er strategisk og faglig bra, samtidig som dette er deler av min identitet. På den måten kjennes det litt sårt, selv om fornuften sier noe annet, sier Jakhelln.
Volvo-suksess
Bil i Nord har Volvo som sitt hovedmerke. I 2017 vil selskapet selge over 3000 nye og brukte biler. I dag har bilforhandleren en omsetning på over én milliard kroner og er lokalisert i Bodø, Leknes, Svolvær, Sortland, Harstad, Finnsnes og i Tromsø.
– Det siste året har det kommet nyheter fra Volvo på løpende bånd. De mange nyhetene har pirret folks interesse, og ført til rekordresultater i Bil i Nord, sier daglig leder, Jan Hugo Svendsen.
Han er svært glad for å styrke Bil i Nord som forhandler.
– Samtidig som det styrker vårt arbeid med Volvo ytterligere, sier daglig leder i Bil i Nord, Jan Hugo Svendsen.
Trygghet for de ansatte
For Jakhelln var det viktig å finne en aktør som kunne garantere for at både kunder og ansatte fortsatt skulle forbli i de beste hender, og at bedriften kunne utvikles videre.
– Vi har sett på flere løsninger i arbeidet med salget, men Bil i Nord var den beste løsningen for både ansatte og virksomheten. De har hatt suksess med Volvo over tid, de er dyktige og dedikerte, sier Jakhelln.
All garanti på nye biler, service og vedlikehold fortsetter uten endringer. Bil i Nord overtar delelager, serviceverksted og biler.
– I tillegg overtar Bil i Nord 55 flotte medarbeidere, både bilselgere, verkstedpersonell og delelagerpersonell, sier Jakhelln.