Jump to content
Nyheter | 26/04/18

A walk in the kunnskaps-park

Opp noen trapper, inn en dør. – Hei, og velkommen til oss i Kunnskapsparken! Teppene er grønne, miljøet lyst og kunnskaps-gjengen munter. – I dag skal vi forsøke å fortelle hva vi driver med, smiler administrerende direktør Eirik Pedersen.

Kristina Robinson 26 Eirik Pedersen 54 Ingrid Sommerli 27 og Tom Steffensen 34 Kunnskapsparken 2 1 of 1 1024x768
Inkubatorleder og rådgiver Ingrid Sommerli (27), direktør Eirik Pedersen (54), seniorrådgiver Tom Steffensen (34) og trainee Kristina Robinson (26), beskriver Kunnskapsparken som en kreativ bedrift som tør å ta risiko. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

For det er ikke alltid så lett å forstå, men Kunnskapsparken er nettopp det, en park med alt en park skal inneholde og by på, bare i en litt annen forstand enn den verdiskapningen en park er i et bybilde rundt om i verden. Det handler om store ressurser og verdier, både havbruk, energi, reiseliv og olje og gass, i fjerde etasje i Jakhellngården.

– Vi driver med forskning, rådgivning og innovasjon. Vi har som mål å frembringe kunnskap om næringslivet i Nord-Norge og øke verdiskapingen i hele landsdelen. Vi er en møteplass for næringslivet i nord, og er samlokalisert med mange spennende bedrifter som leier kontor hos oss, forteller Pedersen.

Kristina Robinson 26 Eirik Pedersen 54 Ingrid Sommerli 27 og Tom Steffensen 34 Kunnskapsparken 1 of 1 1
Trainee kristina Robinson (26), direktør Eirik Pedersen (54), inkubatorleder og rådgiver Ingrid Sommerli (27) og seniorrådgiver Tom Steffensen (34) beskriver Kunnskapsparken som en kreativ bedrift som tør å ta risiko. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Heier fram verdier

Prosjektene er både store og av mindre størrelse, alt fra forskning, utredning og evalueringsprosjekt for kommuner, fylkeskommuner og departement til utviklingsprosjekter med enkeltaktører. Å høre omfanget kan få enhver til å løfte øyenbrynene, for Kunnskapsparken har en imponerende CV, har gjort en imponerende innsats for landsdelen Nord-Norge, til tross for at de er en relativt liten gjeng med i alt 16 medarbeidere.

– Vi hjelper gründere med å utvikle sine bedrifter gjennom inkubatoren hvor vi tilbyr gründerne rådgiving, ulike kurs og nettverksbygging. Det kan være hjelp i en oppstartsfase med strategiutvikling, søknadsutforming, skaffe finansiering og ikke minst det å hjelpe til med å lage gode rutiner og prosesser for en nyoppstartet bedrift eller etablerte bedrifter som jobber med utvikling, forteller leder i Inkubator Salten, Ingrid Sommerli (27).

Det handler om å spille små bedrifter sterkere og mer rustet til å overleve i en konkurransefylt verden. Følge dem opp, heie og bidra med alt av kunnskap som gjør en forskjell i den store sammenhengen.

– I 2016 og 2017 hadde vi 51 bedrifter som vi jobbet tett med for å utvikle, for eksempel gjennom å jobbe med strategi og skaffe finansiering gjennom investorer eller offentlige tilskudd. Vi er rådgivere, og enhver gründerbedrift skal kunne spørre om hva som helst, så veileder vi for å utvikle bedriften på riktig spor. Ofte blir vi en venn og sparringspartner, også for videre innovasjon innen allerede etablerte bedrifter, forteller Sommerli.

Og det skal være gøy, takhøyden er høy – mens tekselen for å spørre om hjelp er lav. Stikkord er mestring og motivasjon, noe som får i gang hele følelsesapparatet

– Det er artig å jobbe med gründerbedrifter, selv om det ikke alltid er rosenrødt. Vi følger både opp- og nedturer og vi lærer masse underveis i prosessene. Det er også spennende å forstå alle de forskjellige næringene, man blir god på det etterhvert, smiler inkubatorlederen.

Ingrid Sommerli kunnskapsparken 1 of 1
Inkubatorleder og rådgiver Ingrid Sommerli hjelper gründerbedrifter opp og fram. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Setter dagsorden i nord

Et annet felt som er viktig for Kunnskapsparken er forskning-, utrednings- evalueringsprosjekter. Indeks Nordland er ett eksempel på en kartlegging som gjør det mulig å sammenligne Nordland mot utviklingen i resten av landet.

– I 2018 fikk befolkningsutfordringen stor oppmerksomhet. Og skal man ta grep med tanke på fremtiden er det viktig å vite hvor man skal starte og hva som er status, sier Pedersen.

Skal befolkningen vokse, er Nordland mer enn noen gang avheng­ig av flere og attraktive arbeidsplasser, samt offensive og lønnsomme bedrift­er som rekrutterer til fylket. Når det ikke skapes nok arbeidsplasser, uteblir befolkningsveksten.

– Vi bringer frem kunnskap til verden om Nord-Norge, og vi bringer signaler som fremskynder beslutninger. Vi peker på utfordringer, men også løsninger. Og vi tror at Nordland kan bli enda viktigere i et globalt perspektiv hvis vi blir en drivkraft i det grønne skiftet og stiller oss til rådighet for Norge og verden, sier kunnskapsdirektøren.

I tillegg lager Kunnskapsparken rapporter og måleverktøy for olje- og gassnæringen i nord, men er fleksible og lager gjerne mindre markedsundersøkelser. Metoden er den samme.

– Vi gjør også en konjunkturovervåkning for Norges Bank. Den er faktisk med og setter styringsrenten, sier Pedersen.

Han husker godt da finanskrisen slo inn i 2008.

– Den første rapporten kom her i fra. Og jeg minnes sentralbanksjef Svein Gjedrems årstale, han trakk fram det samme som da rapporten fra oss kom; «finanskrisen slo inn som et hjerteinfarkt». Ja det er viktige rapporter vi lager, medgir Pedersen.

Ung snittalder

I Kunnskapsparken er det ung snittalder, men likevel en god blanding som gir et fint og velbalansert miljø.

– Det er en styrke for bedriften å ansette unge og gjerne nyutdannede medarbeidere og tilsammen besitter vi masse kompetanse. Unge mennesker ser verden på en annen måte, og de kan komme med masse ideer. Jeg er opptatt av å ansette ung arbeidskraft, og vi er en av de bedriftene som har tatt inn flest traineer via Trainee Salten. Det er viktig å få kompetansen til å bli her, sier Pedersen.

Han mener det gjør noe med motivasjonen til de eldre ansatte, at det utfordrer og setter saker i et annet perspektiv.

– Så har vi det artig på jobb, drikker morgenkaffe sammen og det er høyt under taket. Vi har det ikke stivt, men føler oss hjemme på jobb. Snart reiser vi til Bordeaux sammen hele gjengen, sier seniorrådgiver Tom Steffensen (34).

– Det sosiale er veldig viktig, vi tar vare på hverandre, legger Pedersen til.

Det handler om å skape historier sammen, spise lunsj i fellesskap selv om det er travelt. Gjerne sammen med de andre bedriftene som er tilknyttet Kunnskapsparken.

– Vi skal være attraktive, et møtested for komplementærbedrifter. Da er det viktig å legge til rette for det sosiale, sier kunnskapsdirektøren.

Eirik Pedersen direktoer kunnskapsparken 1 of 1
For direktør Eirik Pedersen er det viktig med mangfold, og det å gi sine ansatte frihet under ansvar. I Kunnskapsparken finnes både siviløkonomer, ingeniører, statsvitere og fiskeriøkonomer, samt mange ansatte med bred realkompetanse. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Nettverk gjør en forskjell

Kunnskapsparken var tidlig ute med nettverksprosjekter, det første innenfor havbruk.

– Vi har 15-årsjubileum for NCE Aquaculture og vi heier fram bedrifter som tror samarbeid utvikler næringen de er i. Det mener vi også at samarbeid gjør, sier Steffensen.

Nettverk skaper dialog og viktige utfordringer som eksempelvis luseproblematikk kommer på dagsordenen. Møter mellom mennesker genererer ideer og framskynder løsninger.

– I tillegg oppstår det dialog mellom villfiskmiljøet og oppdrettsnæringen. Det handler ikke bare om utvikling, men også om omdømme og miljø, sier Steffensen.

I kjølvannet oppstår det også nyetableringer. Ett eksempel er etableringen av Nordnorsk Stamfisk som Nordlaks, Cermaq og Nova Sea etablerte sammen.

– Vi har også dannet nettverk innen IT. Da Nord Universitet la ned IT-studiene så la næringen press på dette og plutselig var Tromsø på plass. Nå utdanner de IT-ingeniører på campus i Bodø. Gode nettverk bidrar til ending, og det å samle aktørene skaper vekst, sier Steffensen.

Tom Steffensen kunnskapsparken 1 of 1
Senoirrådgiver Tom Steffensen (34) forteller om et arbeidsmiljø hvor det sosiale står høyt, og en arbeidshverdag han ofte gleder seg til. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Tar risiko

For Kunnskapsgjengen er det viktig å tørre å ta risiko og de er stolte av å være i et miljø med tyngde på innovasjon, løsninger og fremtid – og ikke minst et godt arbeidsmiljø.

– Det er ikke alltid like lett å fortelle om alt vi jobber med, men vi er heldig. Vi har mange kreative medarbeidere og vi er en bedrift som tør å satse, som tør å ta risiko. Som trainee er jeg veldig stolt over å være i en bedrift som satser på oss unge og nyutdannede, sier Kristina Robinson (24).

Pedersen er stolt av de ansatte, over omsorgen de viser og kompetansen de besitter.

– Så er jeg stolt over at vi er en bedrift som får være med på at andre lykkes. Vi ser resultater rundt oss og det er utrolig artig når folk får noe igjen for det vi gjør. Vi er flinke til å feire andres suksess og glede oss over folk som lykkes, sier han.

– Det jeg setter mest pris på med å jobbe her er at jeg kunne gått på café med hvem som helst utenom arbeidstiden. Vi er venner alle sammen både på jobb og ellers. Vi gleder oss til å komme på jobb, det er lite rutiner og vi utfordres hele tiden, sier Steffensen.

Det læres og setter stor pris på initiativ – å gå på jobb i Kunnskapsparken er frihet under ansvar.

– Jo mer ansvar de ansatte får, desto bedre jobb gjør de. Arbeidslivet har endret seg fra å måtte bygge tillit til å allerede ha det fra start, smiler kunnskapsdirektøren, og legger til; Jeg er også stolt av å være et miljøfyrtårn, det er viktig for oss