Nyheter | 20/03/18
– Folk ønsker mer enn bare kjøpesenter
Gode opplevelser og riktig utstyr i butikken gir økt omsetning, også i Bodø sentrum. – Vi har 40 + 40 års erfaring, og folk ønsker mer enn bare kjøpesenter, smiler daglig leder Robert Helgesen i Sportshuset Bodø.
Han og samboer Kristin «Kikki» Gåre har tette bånd til sportsbransjen. Butikkene Sport 1 i Jakhellngården og Sportshuset Bodø på Stormyra, samt Skandinavisk høyfjellsutstyr har blitt en livsstil gjennom mange år.
– Det var min oldefar som startet den første sportsbutikken i Bodø sentrum i 1909, forteller Gåre.
– Første gang jeg så henne satt hun og priset fiskesluker på Sundby og Gundersen, da var hun 9 -10 år, smiler Helgesen, og titter bort på partneren sin.
Sentrum blomstrer
Inntektskurven i sentrum har gått opp, og med 15 prosent positiv økning i 2017, har paret stor tro på sportsbutikkene som ligger midt i smørøyet, særlig med tanke på turister sommerhalvåret.
– Driften er positiv, og nå utvider vi butikken. Vi satser på et bredere konsept, og tar inn sykkel og ski som del av driften her i sentrum. Sykkelturismen øker, og jeg vet den kommer til Bodø. Da må vi kunne tilby tjenester som å bytte slange eller åpne låser, sier Helgesen.
For direktør eiendom Arve Pedersen i Hundholmen Byutvikling er det spennende å oppleve at sentrum blomstrer allerede før Ramsalt og andre boligprosjekter står ferdig.
– Etterhvert vil det bo ca. 1100 mennesker i Bodø sentrum, og sentrumshandelen vil bli nærbutikkene til disse menneskene. At det allerede går godt med butikken til Kikki og Robert viser at sentrum er på tur opp, sier Pedersen.
Turistene bruker sentrum
I juli har sportsbutikkene i Jakhellngården dobbel omsetning sammenlignet med desember. Turistene strømmer til og setter stor pris på god kundeservice. Ofte blir sportsbutikkene rene turistinformasjonen.
– Utvikler Bodø seg videre som destinasjonsplass, så kan vi fort komme på høyde med Tromsø. Før landet folk i Bodø og reiste videre. Nå ser vi at de blir værende i ett eller flere døgn. Vi har naturopplevelse for alle i umiddelbar nærhet, og vi har vel ikke skjønt potensialet av turismen enda. Vi må få folk til å bli her, sier Helgesen.
Han mener det er på høy tid å legge mer til rette for de som kommer til Bodø, få folk til å bli værende og lage fasiliteter som kan fortelle byens historie og vise mulighetene i området.
– Hadde vi fått på plass et multimediasenter hvor folk kan komme og visualisere mulighetene i Bodø gjennom bilder, så tror jeg det hadde vært fantastisk. At folk blir orientert om byen og får kjennskap til historien vår. Vi har opplevelser for alle, bare minutter unna sentrum, smiler han entusiastisk.