AVIS | 29/08/24
AVIS-leder Gunnar Pedersen i Ramsalt forteller om tidenes sommer
Vi møtes på kontoret i Ramsalt. En bevisst valgt lokalitet i sentrum av byen, som Gunnar og AVIS nå merker effekten av. – Vi har aldri hatt så mange biler på leie, og vi merker stort trøkk på kontoret her i sentrum, sier han.
Gunnar forteller har AVIS har vært med i EU-prosjektet FIRST MILE som kort fortalt handler om atferden hos de som skal leie bil.
- Visjonen er et ønske om å få folk til bevisst å velge El-bil heller enn fossile biler. Og i år har det virkelig løsnet her i Bodø, forteller Gunnar.
Prosjektet skal styrke reiselivet gjennom å påvirke gjestenes atferd ved å gi dem valgmuligheter, heller enn at de skal velge «av gamle vaner».
- Og for oss har målsetningen vært å sørge for at utenlandske gjester som leier bil hos oss får god informasjon og mer tid til å ta overveide beslutninger, og rett og slett bruke bevisst tankekraft som ofte ender opp med å leie el-bil, forteller Gunnar.
Gjort det enklere å leie el-bil
Gunnar forteller at AVIS har gjort det lettere for folk å lade el-bilene med AVIS sine egne systemer, heller enn å måtte registrere seg i en app og lage nok en profil, noe mange synes er plundrete.
- Og gjett om det har fungert. Nå velger utenlandske kunder el-bilen, de er definitivt mer miljøbevisste og dette synes jeg er veldig kult, sier Gunnar.
For det han ofte hører fra kunder fra eksempelvis Italia eller Australia, er at ladding av el-biler faktisk ikke fungerer i hjemlandene.
- Derfor kreves det god informasjon rundt dette i Norge, som har resultert i en stor økning i antallet utleide el-biler. For her fungerer ladding godt, bedre enn i de fleste andre land, sier Gunnar.
Gjøre en forskjell
FIRST MILE TO BETTER TOURISM er det første reiselivsprosjektet med EU-finansiering med Norge som hovedpartner. Initiativet handler i praksis om hvordan små og mellomstore reiselivsbedrifter kan gjøre en forskjell i både egen bedrift, for lokalsamfunnet og kloden.
- I går var vi fri for el-biler, så jeg leide ut min egen bil til en familie på fem fra Italia, og de var «over the moon» av opplevelsen. Som igjen førte til en lengre samtale om både el-bil og Bodø som destinasjon. Noe som virkelig gjør min arbeidshverdag verdifull og givende, sier Gunnar.
Han forteller at det stadig kommer utenlandske gjester innom på kontoret i Ramsalt.
- Det er stort trøkk når det ligger et cruiseskip til havn. Folk leier bil og stikker til enten Kjerringøy, Saltstraumen og noen ganger til Mjelle. Andre ganger kommer folk innom for å spørre hva de skal finne på, som hvor de kan spise frokost. Og jeg må si vi har merket alle eventene som har vært i år, alt fra Arctic Race til særlig Eurogym, sier Gunnar.
Merker større optimisme i reiselivsnæringa
Gunnar mener hele reiselivsnæringa, med stort og smått er veldig engasjert, og merker stadig større optimisme. I tillegg mener AVIS-lederen at reiselivsnæringen er på vei til en større forståelse, og at man nå samarbeider i større grad med andre regioner.
- Og vi har aldri hatt så mange biler på leie tidligere. Så jeg merker helt klart effekten av Ramsalt-kontoret i sentrum.
Han forteller om stor trafikk fra cruiseskip, jernbanen, Hurtigruta og ikke minst kunder fra nabobygg og alle hotellene i sentrum.
- Det var dette som var tanken når vi etablerte oss i Ramsalt, og det blir bare bedre og bedre for hvert eneste år, sier han.