Akkurat nå ligger Gamle Salten til kai på Rognan. Der skal dekket repareres og finpusses før reisen videre går til Svolvær for femårsklassifisering, og for å få alle sertifikater på plass.

– Målet er å få båten i sving, gjøre den klar til turer. Og jeg må si det er et helt annet engasjement rundt båten nå enn på mange år. Folk har tatt agnet, skjønt at dette er noe vi kan få til sammen i Bodø, sier eier Morten Jakhelln.

Odd Refsvik og Morten Jakhelln på kaia ved slipen på Rognan for å ta imot Gamle Salten som kom seilende fra Bodø for en «make-over». – Det er et miljø rundt Gamle Salten nå som skaper livskvalitet for gamle sjøfolk, sier Odd Refsvik til Morten Jakhelln. (Foto: Christine Karijord)

Liker havfilosofi

Jakhelln forteller at han liker havfilosofi. Den litt røffe og tøffe holdningen. At det ikke bare er å gi seg når det blir motbør.

– Det er ikke bare å rope på mamma når det blir rufsete til havs. Da handler det om å komme seg til land i trygt farvann. Derfor har jeg hele tiden jobbet for å finne en god løsning for skipet. Jeg skal levere denne stafettpinnen videre, og det i bedre forfatning enn da den kom til Bodø, sier Jakhelln som ser for seg at båtprosjektet kan bli noe for flere generasjoner i byen.

Stiftelsen MS Salten er stiftet, med formål å ta vare på skipet. Nå venter man bare på registrering i Brønnøysundregistrene. Det gamle rederiet Salten Dampskipsselskap skal reetableres under stiftelsen. Planen er at rederiet leier skipet av stiftelsen for å arrangere turer og skape aktivitet ombord.

– Nå er også M/S Salten frigitt som navn, og vi får snart lov til å døpe skipet tilbake til sitt opprinnelige navn som er Salten, forteller Jakhelln.

Gamle salten på tur inn til slipen på Rognan. (Foto: Christine Karijord)
På Rognan skal dette slitte og ødelagte dekket skiftes ut i regi av Hardanger Fartøyvernsenter. (Foto: Christine Karijord)

Et miljø som skaper livskvalitet

Gamle Salten kommer seilende innover fjorden. Majestetisk mellom fjellene inn mot Rognan.  Det er rufsete der ute, men ombord er et mannskap med lang erfaring og et bankende hjerte for havet og ikke minst Gamle Salten.

På kaia møtes folk for å ta imot skipet som kom seg stødig fra byen, gjennom Saltstraumen og til Slipen på Rognan. Og det er ingen tvil om at muskelminner våkner til liv når fortøyninger kastes på land.

– Det er et miljø rundt Gamle Salten nå som skaper livskvalitet for gamle sjøfolk, sier Odd Refsvik til Morten Jakhelln.

Kulissene denne høstdagen er som å sku tiden tilbake. Til den gangen unge krefter valgte havet som livsbrød. Et skue for enhver.

– Det er helt voldsomt, nesten ekstremt. Den given som nå er rundt Gamle Salten er helt utrolig. Nytt mannskap, Steinar Lekanger som maskinsjef og Lauri Laakkonen som maskinist. Det er nesten som jeg ikke tror det. Og at Hardanger Fartøyvernsenter nå skal reparere båten, det er en stor glede, sier maskinist Tor Skille.

Han forteller om flinke og erfarne folk, om den pensjonerte maskinisten Oddmund Horsdal, full av kunnskap og ikke minst den evige messegutten Vidar Willemsen på 77.

– Og så har vi skipselektriker Arne Hjelle og elektriker Frank Larsen, i tillegg til en venneforening med grepa damer i 50-60-årene som nå er registrert i Brønnøysundregisteret, sier Skille entusiastisk.

– Det er helt voldsomt, nesten ekstremt. Den given som nå er rundt Gamle Salten er helt utrolig, sier maskinist Tor Skille, her ombord sammen med Morten Jakhelln. (Foto: Christine Karijord)

– Et smykkeskrin

Når Gamle Salten har fått «make over», vil Bodø mota et nyoppusset og finslipt smykkeskrin til kai i byen.

– Vi har allerede masse oppgaver og cruise som venter på oss. Og bare i år ble det tatt 33 fagprøver ombord i regi av Bodø VGS, forteller Skille.

Og for skipsslusk som han kaller seg, eller leder for Saltdal verft, Christer Valstad, er det stor stas å ta imot Gamle Salten med mannskap.

– Dette er bare kjempemessig. Det er med stolthet og glede at veteranbåten legger seg til kai her i dag. Og for meg er det ekstra artig at de velger å bruke en lokal slip. Resultatet er at det blir et miljø her på Rognan for gamle båter, og det er artig, sier Valstad.

For leder for Saltdal verft, Christer Valstad, er det stor stas å ta imot Gamle Salten med mannskap til kai på Rognan. Han mener det skaper et miljø for gamle veteranbåter. (Foto: Christine Karijord)
Kaptein Kjell Jonassen mener at Gamle Salten bærer med seg en nerve fra tiden før teknologien tok overhand. – Man ivaretar en veldig viktig kompetanse gjennom Gamle Salten, sier han. (Foto: Christine karijord)
Vidar Wilhelmsen, Steinar Lekanger, Morten Jakhelln og Tor Skille ombord på Gamle Salten på Rognan – i godt humør og med stor optimisme om fremtiden for veteranskipet . (Foto: Christine Karijord)

Nostalgi og et ekstremt godt miljø

For kaptein Kjell Jonassen er det mye nostalgi som kommer opp ombord på Gamle Salten, etter år som kaptein på de gamle hurtigrutene.

– Det lukter båt og godt treverk, og den gjengen som er på båten nå er fantastiske folk. Vi har et enormt godt miljø og at båten vil bli et smykkeskrin for byen, det er uten tvil. Ombord er det mye historie, og det som nå skjer, er takket være Morten Jakhelln, sier Jonassen.

De mener Gamle Salten er en stor stolthet for byen. Og at båten bærer med seg en nerve fra tiden før teknologien tok overhand. Den pensjonerte kapteinen på Gamle Salten, Ole Alexandersen som er med på turen til Rognan, nikker samtykkende.

– Vi har blitt veldig opptatt av moderne teknologi, men da jeg begynte som styrmann, så var det ikke engang vanlig å ha radaren på. Dermed ivaretar man en veldig viktig kompetanse gjennom Gamle Salten, sier kapteinen.

Han ser ut av vinduene, mimres over Nordstjerna på Svalbard. Tenker tilbake på mange år på havet.

– Enten så liker du havet eller så liker du det ikke. Det er bare noe som skjer. Vet du, jeg har så stor tro på dette at du aner ikke. Her møtes folk i et felleskap med felles interesser. Vi løfter i flokk mens vi koser oss, sier Jonassen.