Hundholmen Byutvikling : Satser på popup-kaffebar i Jakhelln Brygge

Satser på popup-kaffebar i Jakhelln Brygge

02/08/2019

George Shonarov, brødrene Tom-Eirik Hansen og Pål Hansen og Lorna Aventurine skal servere det beste av kaffe og drifte Woodbox Coffee fra Servicepunktet i Jakhelln Brygge. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

George Shonarov (21) og brødrene Tom-Eirik Hansen (36) og Pål Hansen (33) tar med seg en helt ny trend til Bodø. «The third wave of coffee», en bevegelse for det høyeste av kaffekvalitet har nå etablert kaffebar i Jakhelln Brygge.

– Vi har lenge snakket om å lage en kaffebar i servicepunktet i Jakhelln Brygge, forteller eiendomsdirektør Arve Pedersen i Hundholmen Byutvikling.

Han forteller videre om da han fikk ideen. Da han på 17-mai sto på avstand og betraktet popup-kaffebaren Woodbox Coffie på torget.

– Før jeg skulle dra videre så gikk jeg bort til gutta og stakk til dem visittkortet mitt. Ba dem om å ta kontakt for et eventuelt samarbeid. Vi heier på unge kreative gründere og synes det er veldig spennende med et samarbeid som dette, sier Pedersen.

Eiendomsdirektør Arve Pedersen og direktør Morten Jakhelln i Hundholmen Byutvikling har begge stor tro på konseptet Woodbox Coffee og heier på gründerskapet til gjengen som nå har etablert seg i Jakhelln Brygge. Et godt tilbud til både leietakere og byens befolkning. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

«The third wave of coffee»

Kaffen ble først kjent I Norge på 1600-tallet, men det var med lavere priser og økt tilgjengelighet at drikken fikk sitt gjennombrudd på midten av 1800-tallet. Det var først på midten av nittitallet at de første kaffebarene poppet opp i de norske storbyene, med en vekst som har vært enorm.

– Norge ligger høyest i verden når det kommer til mengden kaffedrikking. Derfor er det perfekt å satse på kaffe her. Vårt konsept handler om en ny kaffebølge, såkalt «the third wave of coffee», som løfter kaffen til et nytt nivå, forteller gründer George Shonarov.

Han gjennomgår raskt historien om kaffekultur. Om «second wave» som kom med Starbucks på 70-tallet, hvor det ble tatt grep om å gjøre noe mer enn å selge forhåndsmalt «gammeldags» kaffe for masseproduksjon.

– Vi er del av bølgen hvor kaffelaging er et håndverk. Vi har et særskilt fokus på kvalitet, opprinnelse og kaffeopplevelse. Målet er å gi folk forskjellig kaffe fra forskjellige merker, men hele tiden det beste av svært høy kvalitet og at vi skal utvikle denne trenden her nord, sier kaffebaristaen som opprinnelig kommer fra Ukraina.

Gründer George Shonarov har lang erfaring med kaffe, har deltatt i barista-VM og gleder seg stort over både samarbeid med Tom-Erik, Pål, Lorna og Hundholmen Byutvikling. Målet er å gi folk suverene kaffeopplevelser og samtidig utvikle et spennende konsept som kan være med på å endre kaffekulturen på sikt. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Helsefokus, nytelse og godt humør

 I tillegg til kaffenytelse har også popup-kaffebaren fokus på veganisme, et etisk standpunkt basert på respekt for alt levende hvor produktene er plantebasert og hvor man unngår alt av animalsk opprinnelse.

– Vi bruker plantebaserte kopper som er hundre prosent resirkulerbare, havremelk til eksempelvis kaffe latte og ikke minst bambussugerør, forteller Shonarov.

Og konseptet som nå skal testes ut i Jakhelln Brygget, det skal by på mer enn det å kjøpe seg en god kopp kaffe. For i sortimentet finnes også ulike sorter te, vegankjeks, kaker og andre organiske grønne produkter.

– Vi har planer om å lage events, altså opplevelser hvor folk kan komme og smake på mange forskjellige typer kaffe, at vi kan lære bort en kaffekultur som ikke er så etablert her enda. Inntektene fra slike tilstelninger ønsker vi å bruke på å plante trær i Bodø. Planeten gir og vi ønsker å gi tilbake, smiler kaffegründeren.

Med stor lidenskap lages det kaffe med fokus på den aller beste kvalitet. En kaffe latte serveres med havremelk. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Tro på konseptet

Direktør Morten Jakhelln i Hundholmen Byutvikling har stor tro på kaffekonseptet. Og ikke minst kan han skryte om en kaffe som smaker svært godt.

– Vi har stor tro på disse gutta, og det var en god idé av Arve å invitere de inn til oss. Vi skal tilrettelegge for at de får utviklet konseptet sitt så godt vi kan og popup-baren vil stå her på ubestemt tid. Rett og slett midt i blinken for oss og i harmoni med alt vi gjør, sier Jakhelln.

Pedersen er enig og poengterer at det er spennende med folk som tør å satse og som virkelig brenner for det de gjør.

– Vi heier på gründerskap, det å lage opplevelser for folk og at noen virkelig viser med hele hjertet at de brenner for det de driver med. Her snakker vi hundre prosent lidenskap, sier Pedersen.

– Jeg oppsøker ofte slike opplevelser når jeg er ute på reise, og jeg må si at dette er høy kvalitet og jeg er stolt over å kunne samarbeide med disse gutta, sier Jakhelln.

Morten Jakhelln og Arve Pedersen mener Coffee Box og fokuset til gründerne bak popup-kaffebaren som nå er etablert i Jakhelln Brygge er midt i blinken og i harmoni med alt Hundholmen Byutvikling gjør. Det handler om «det gode liv i byen». (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)