– Jeg har vokst opp på Røst, men Bodø er hjembyen, sier Kim-Jørgen som har utdannet seg i storbyene Oslo, New York og Roma innen internasjonal markedsføring og etterhvert en master i økonomi og ledelse.
Han hadde mange valgmuligheter etter endt utdannelse.
– Samboeren min Bruno er fra Italia, og vi kunne lett flyttet til Milano eller tilbake til New York – eller til Oslo. Men så kom jeg i samtale med Morten Jakhelln i Hundholmen Byutvikling mens jeg skrev på masteren min. Og han fortalte om prosjektene som pågikk i byen, og jeg ble helt “amazed”. Jeg hadde ikke snøring på hva som faktisk foregikk. Vi snakker store prosjekter, og etter år borte fra Bodø så kjente jeg knapt byen igjen, sier Kim-Jørgen, som nå er ansatt som prosjektleder i BRUS – Bodøregionens Utviklingsselskap.
Han husker at det var et lite frø som begynte å spire etter samtalene med Morten. For hvor skulle han dra?
– Det er mange muligheter i Milano. Det er flust av de riktige bedriftene i Oslo, men der ville jeg bare blitt en liten fisk i en stor dam, sier Kim-Jørgen.
Han mener de store byene er “overutviklet”. At det har skjedd så mye over år at ting har stoppet opp. Eller tar tid.
– Mens Bodø er underutviklet. Og byen trenger folk. Dermed falt valget på en by som trenger meg, der det er stor sjanse for å få mye ansvar og ikke minst en skikkelig tjuvstart på karrieren, sier Kim-Jørgen.
Ikke satse på en aksje på topp
Er det noe Kim-Jørgen vet, så er det å ikke satse på en aksje som er på topp.
– Man satser på aksjen som er på tur opp, og dermed ble valget om Bodø lett. Og jeg fikk raskt en spennende stilling i en svært sentral bedrift som allerede er del av de fleste store prosjektene i byen. Prosjekter jeg ikke hadde visst om eller fått høre om dersom jeg ikke hadde tatt en prat med Morten. Og dette mener jeg handler om manglende kommunikasjon, sier 28-åringen.
For tar han på seg ambassadørhatten og kommuniserer mulighetene som finnes her ut i verden, så blir folk helt stum.
– Så hvor har det stoppet opp? Jeg tror det handler om hvordan folk snakker om egen by, og at vi nå må arbeide fram en bevissthet om mulighetene som finnes her, sier Kim-Jørgen.
BODØ 2040 – en arena for hjemkommere
Han mener nettverket BODØ 2040 er en fin plass for unge hjemkommere eller andre som finner veien til nord. Rett og slett for å raskt komme seg på innsiden, knytte kontakter på tvers av bransjer, få nye impulser og være del av fremtidens næringsliv og utvikling mot 2040.
– Her i Bodø blir folk raskt enig om de store linjene, det er kort vei fra idé til beslutningstakere – og det er veldig spennende. Gjennom BRUS har jeg sett hvordan næringslivet sammen jobber for å gjøre Bodø til et attraktivt sted og hvordan man heller enn å konkurrere, faktisk heier på hverandre, sier Kim-Jørgen.
– På hvilken måte er du stolt over byen din?
– Ja jeg er stolt fordi det er en helt unik by. Jeg ser at vi tar inspirasjon fra andre plasser men at vi likevel gjør vi ting på vår måte. Vi har naturen, det arktiske – en ufattelig stor mulighet for branding som det ikke finnes maken til noe sted. Jeg sier det til folk – at jeg bor i Arktis. Viser bilder og får bare “wow” tilbake, sier han.
Han forteller om røtter, om det å være opplært til å finne en plass å slå rot. “Her skal jeg være”. “Her skal jeg finne lykken”.
– For meg blir det helt feil. Da etablerer man seg med en tanke om slutten. Nei, vi må invitere til å bli med på Bodø-vibben – kom og bli her så lenge du vil og bidra – og reis hvis du vil. Vi må være stolt nok av byen til å vite at det er kult det vi har, at det er greit å komme og dra og deretter bli en ambassadør, sier 28-åringen.
– Så hvordan ville du solgt Bodø med egne ord?
– Kom til en “up and coming” by. Er du villig til å prøve noe nytt, noe eksotisk? Vil du lære mer om deg selv enn i noen andre byer i Norges mest unike landsdel – så kom og prøv. Det handler ikke om nå eller aldri, men kom og bli med. Legg vekk mentaliteten om at det å flytte hit handler om for alltid. Kom og bli så lenge du vil. For her finnes enorme karrieremuligheter. For Bodø – det er en fantastisk og underutviklet by.