Vi møtes i Sjøgata, rett utenfor Joker-butikken i første etasje. Arve peker på tårnet, viser hvordan fargene forandrer seg etter hvor lyset treffer.

– Vi har renovert og transformert et slitt næringsbygg, endret hele fasaden, fått inn store vinduer mot havet. Som vanlig gikk vi mange runder for å finne fram til de beste mulighetene sammen med arkitekter, sier Arve.

Han forteller at trappetårnet i blåfarge skulle skille seg ut estetisk. At fargespillet skulle gi et annerledes fasadeinntrykk i bybildet.

– Det endrer seg fra blå til turkis og gjerne lilla-blå. En 3D-effekt for å få inn mer farge i bybildet. Og etter renoveringen, så har bygget gått fra energiklasse D til energiklasse B. Vi har fått ny ventilasjon med kjøling, og ikke minst mye mer lys inn i bygget, forteller eiendomsdirektøren.

En god energikarakter betyr at Fabrikken er energieffektiv, at det blant annet vil være enkelt å holde en stabil innetemperatur.

– Å rive og bygge nytt er dyrt for lommeboka, naturen og samfunnet. Fabrikken er sirkulær-økonomi i praksis. Å tilføre Fabrikken bærekraftige kvaliteter, og ta vare på material-ressursene i bygget har gitt et mye bedre klimafotavtrykk enn å rive, sier Arve.

 

Fabrikken har en fasade som endrer farge etter dagslyset. – Vi ønsket å tilføre farge i sentrum, forteller eiendomsdirektør Arve Pedersen i Hundholmen Byutvikling. (Foto: Christine Karijord)

 

Farger og trivsel

Vi beveger oss inn i første etasje. Inn i et bygg som like gjerne kunne vært spiller nytt. Lufta er frisk, og lydnivået i gangene totalforandret.

– Jeg har ikke vært her siden før renoveringen, og det føles utrolig bra å komme inn i dette huset. Det virker jo nytt!

– Tenk her var det tønnefabrikk i gamle dager, og det var også bybrann her i sin tid. Det ligger mye historie i denne tomta og derav navnet «Fabrikken». Og vi hadde ikke klart denne renoveringen uten fantastiske entreprenører og tålmodige leietakere. Jeg vil nevne både Snekkerbjørn AS og Bravida. Dette har vært en krevende prosess, sier Arve i det vi titter innom til PWC sine nyoppussede lokaler.

– Vi er kjempefornøyde med lokalene våre. Vi skal vokse som bedrift, og her har vi det romslig med herlig utsikt mot havet. Perfekt kombinasjon med pent landskap og møterom, sier Marius Waagen hos PWC.

Han forteller om det å ha et lokale det er artig å invitere kunder til, og at overgangen fra nokså slitte lokaler til nye fargerike omgivelser har betydd mer enn først antatt.

– Disse lokalene har betydd mer enn vi hadde trodd. Vi hadde et kundemøte her for en stund siden hvor den ene kunden ble veldig uoppmerksom på det vi snakket om. Så utbryter hun «Å så fint gulv dere har». Slik er artig. Også det at gulvet faktisk er laget av resirkulert plast, et miljøgulv, smiler Marius.

Han mener det å omgi seg med PWC-fargene gir en følelse av å omgi seg med selve identiteten til bedriften på daglig basis, og at akustikken i rommene er særdeles bra.

– Vi jobber mye konsentrert med tall, og da har akustikken i rommet mye å si for det å holde fokus. Lyden her inne er svært bra, og jeg må si vi er fornøyde med de mange gjennomtenkte detaljer i lokalene, sier han.

 

For gjengen i PWC har det vært en glede å flytte inn i lokaler som gjenspeiler firmaets identitet. (Foto: Christine Karijord)

Bevisste valg og identitet

Arve forteller at valgene som er tatt for Fabrikken har vært gjennomtenkt og bevisst – hele veien. Også det å skape identitet for leietakerne i utformingen av lokaler.

– Her ser du veien inn til Turistforeningen, markert med den klassiske T´n. Og der inne holder Fun IT til. Og her inne er Handelsbanken, forteller han.

Og inne i lokalene til Handelsbanken kan banksjef Tore Halvorsen fortelle om en ny arbeidshverdag med uteplass på takbalkongen og store vinduer mot havet.

– Vi har rett og slett fått en mer tiltalende arbeidsplass. Masse lys. Vi har vært med under hele ombyggingen, en krevende prosess som faktisk har gått bra, sier banksjefen.

Han forteller om episoder som har skapt gode historier, om sikkerhet som ble ivaretatt underveis.

– Det har hele tiden vært dialog, noe man er avhengig av i et stort renoveringsprosjekt som dette, sier han.

Og når runden rundt i Fabrikken er tatt, viser Arve fram noe han virkelig liker å ha fått på plass.

– Her har vi laget et oversiktlig søppelrom med kildesortering og merking etter internasjonal standard, en merkeordning som skal bidra til å gjøre det enklere for folk å sortere for å øke andelen sirkulert avfall, sier Arve.

Så er det sykkelparkeringa. Det å legge til rette for at folk i Fabrikken skal velge en aktiv reisevei til og fra jobb.

– Å gjøre det enkel for folk å velge sykkel er viktigere enn noen gang. Det er en fantastisk måte å starte dagen på, og når man vet at sykkelen står trygt og fasilitetene på jobben er gode, så bidrar det til både motivasjon og sykkelglede blant de ansatte. Det har vært viktig å tilrettelegge for, sier eiendomsdirektøren i Hundholmen Byutvikling.

Banksjef banksjef Tore Halvorsen i Handelsbanken er storfornøyd med lyse lokaler, store vinduer og en ny arbeidshverdag. (Foto: Christine Karijord)
I kjelleren er det sykkelparkering. – Det var viktig for oss å tilrettelegge for sykkel, sier eiendomsdirektør Arve Pedersen. (Foto: Christine Karijord)
Lune farger i 1.etg. (Foto: Christine Karijord)
Fabrikken har fått takterasse. (Foto: Christine Karijord)