For eierene av frisørsalongen LIME i Jakhellngården, Gitte Aarem, Tonje Kosmo og Inger Lise Andreassen, er det godt at hverdagen har gått seg til, at de kan ta i mot kunder i salongen og at arbeidshverdagen har normalisert seg etter de måtte stenge ned bedriften 12 mars 2020 grunnet Covid-19. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

I dag er det annerledes. Både fordi frisørsalongen har åpnet igjen, men også fordi selve frisøryrket ble satt i perspektiv.

– Jeg tror folk har begynt å sette mer pris på oss frisører nå, smiler Tonje.

Hun forteller om dagen da sju ansatte måtte permitteres på dagen. Først i 14 dager, så helt fram til 27 april.

– Det var bare å vente, følge med på pressekonferanser på TV og kommunisere så godt som mulig med kundene våre. Vi åpnet etter hvert for noe salg av produkter, rett og slett for å hjelpe kunder med ettervekst og egenpleie, forteller frisøren.

 

For daglig leder Tonje Kosmo hos frisørsalongen LIME i Jakhellngården, har tiden fra nedstengningen av salongen 12 mars 2020 og fram til nå vært både krevende og lærerik, men også satt frisøryrket i et nytt perspektiv. – Det er som om folk setter større pris på oss frisører nå, smiler hun. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

 

Kostnader og usikkerhet

For damene på LIME var det stor usikkerhet. Hvem skal betale regningen når det ikke kommer penger inn?

– Det ble jo snakk om en «hjelpepakke», og den kom omsider. Vi fikk støtte, og ikke minst stor forståelse fra huseier og folk rundt oss, forteller Tonje.

Da åpningsdagen kom var det fult kaos. Først skulle seks uker med kundelister tas hånd om på rekordtid, deretter alle som ringte for å bestille seg etterlengtet frisørtime.

– Vi ble nedringt og kontaktet på alle sosiale kanaler. Det var et enormt trykk. Det var virkelig et puslespill, sier frisøren.

 

Lange dager og ny erfaring

Det ble mange lange dager for å ta igjen det tapte. Arbeidsdager i opp til elleve timer, men med en stå-på-vilje Tonje aldri har sett maken til.

– Det var så god stemning. Kunder kom innom med blomster, og vi i salongen hadde jo «hvilt» oss i seks uker og var i storslag. Det gikk unna for å si det sånn, ler Tonje.

Og selv om frisørtilværelsen har begynt å normalisere seg, er ikke alt helt som før.

– Vi har jevnt fulle dager, men et svært strengt renhold gjør at vi bruker lengre tid på hver kunde nå enn før. Og jeg må si vi er en erfaring rikere, sier Tonje før hun tar fatt på neste frisørkunde i LIME-salongen.