Hundholmen Byutvikling : – Choice er knallgode på å lage kultur

– Choice er knallgode på å lage kultur

22/01/2020

Under årets Vinterkonferanse (VK) i Globen og Tele2 Arena i Stockholm samlet Choice til feiring av hoteller og ansatte i selskapet. – VK er en investering i kultur, sier hotellgründer Petter Stordalen. (Foto: Krafftwork/Nordic Choice Hotels)

Under årets «Vinterkonferanse» i regi av Nordic Choice Hotels hyllet hotellgründer Petter Stordalen det viktigste i hele hotellkjeden – nemlig menneskene. – De er knallgode på å lage kultur, sier leder Morten Jakhelln i Hundholmen Byutvikling.

Vinterkonferansen, eller VK som vi kaller den, er en av de viktigste investeringene i Nordic Choice, sier Stordalen.

VK samler 3600 mennesker i Globen og Tele2 Arena i Stockholm til to dager med faglig påfyll og til feiring av hoteller og enkeltpersoner i selskapet.

– Derfor er VK en investering i kultur, og jeg er enormt stolt av at vi har den beste kulturen i bransjen, sier hotellgründeren.

Nordic Choice har sin egen filosofi, sin egen kultur og sin egen identitet. Årets vinterkonferanse i Globe og Tele 2 Arena i Stockholm samlet 3600 ansatte og samarbeidspartnere. (Foto: Krafftwork/Nordic Choice Hotels)

 

En kultur hvor folk ser hverandre

Eiendomsutvikler Anders Mehus Coucheron og Morten Jakhelln var for andre gang med på den storslåtte Choice-festen i Stockholm, som samler medarbeidere og samarbeidspartnere fra over 200 hoteller i Norden.

– I år var det fokus på det å bry seg. Choice er knallgode på å lage kultur, også utenfor hotelltrappa. Jeg satt i salen da en hyggelig jente fra Amerikalinjen i Oslo kom bort og satt seg ved siden av meg. Vi snakket om hotellet hun jobber på, og jeg skrøt av servicen jeg opplevde da jeg bodde der. Så kommer det en kollega av henne og henter henne dit hvor vennene fra hotellet sitter. I det hun går så snur hun seg og sier: «Hyggelig å bli kjent med deg Morten, og velkommen tilbake til oss.» Bare en slik liten gest, det å se folk på den måten er veldig fint. Det er bra for businessen, men det skaper også en kultur som gjør en forskjell. Folk føler seg sett, sier Jakhelln.

Poenget er at Choice har skapt en kultur hvor folk ser hverandre, hvor de viser at de bryr seg. Både personlig mellom folk, men også fra konsernets side.

– Så var det en ung dame som tidligere hadde fått en pris for god innsats ved et av hotellene i Stockholm. Sjekken hun hadde fått ga hun videre til venninnen sin som hadde det økonomisk vanskelig fordi hun mistet mannen sin, og ble enke og alenemor. Plutselig så roper Petter Stordalen damen, som selv har tre barn, opp fra salen. Han gir henne en ny sjekk, og sier: «Her har du en sjekk til venninnen din også, slik at du ikke skal gi denne sjekken videre – men beholde den selv.» I tillegg fikk damene og familiene hver deres tur til Mallorca med Ving, som Petter var med på å kjøpe høsten 2019, forteller Jakhelln.

– Utrolig hyggelig å møte kolleger fra andre byer, sier leder Morten Jakhelln i Hundholmen Byutvikling. Her sammen med Roar Dons fra The Edge i Tromsø under vinterkonferansen i Stockholm. (Foto: Morten Jakhelln)
– VK er en investering i kultur, sier Petter Stordalen, her sammen med Christoffer Öberg fra Clarion Hotel Copenhagen Airport, som ble en av to «Employees of the Year» for sine gode ideer for å redusere matsvinn på hotellene. (Foto: Krafftwork/Nordic Choice Hotels)

 

Blir sett – stiger i gradene

Et annet element som er viktig i et konsern hvor folk blir sett, er mulighetene som dukker opp når innsatsen blir verdsatt.

– Jeg hører stadig historier om folk i Choice-konsernet som klatrer opp til lederstillinger. Man kommer innenfor, får seg jobb, gjør en god jobb og blir sett. Kulturen og den sterke veksten til Choice gir muligheter til å vokse med selskapet, sier Jakhelln.

Et godt eksempel er Abdulla Omer. Som for åtte år siden kom til et asylmottak i Norge.

– Petter fortalte om hvordan han lærte seg språket, jobbet seg opp gjennom housekeeping, som frokostkokk og senere servitør. Da han i 2017 kom til Comfort Hotel Bergen Airport, ble han ansatt som nattevakt. I dag er han Sales Manager og sitter i ledergruppen, forteller Jakhelln.

Han mener det er interessant å bli invitert inn i Choice-verdenen, lære om suksessfaktorer og oppbygging av kultur.

– Det var også en kar som ble tatt opp på scenen i forbindelse med «Employees of the year». Han hadde funnet på noe smart for å redusere matsvinn på hotellene. Av 17 000 ansatte fikk han en pris, fordi gode ideer blir verdsatt og brer om seg i hele organisasjonen, sier Jakhelln.

Han synes helt klart at Choice gjør mye bra.

– Samtidig er det betryggende med tanke på hotellet vi bygger i Bodø og satsingen vi gjør, sier Jakhelln.