-Klart det er noen utfordringer som vind og vær, men de tåler vi, smiler anleggsleder på Ramsalt-tomta, Bjørn Ove Hernes i Skanska. (Foto: Christine Karijord/ Hundholmen Byutvikling)

– Nå sprenger vi, gjør grunnarbeid og klargjør Ramsalt-tomta for de kommende byggene. Vi fjerner massene og skal i alt kjøre bort ca. 4000 kubikkmeter fjell i denne prosessen, og det er mellom 15 og 20 mann i sving. Alt fra grunnarbeidere, maskinførere, sprengere, betongarbeidere, dykkere og et rivingsfirma, forteller anleggsleder Bjørn Ove Hernes i Skanska.

Anleggsleder Bjørn Ove Hernes i Skanska forklarer prosessen i Ramsalt-tomta. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Rundt om selve tomta står folk på vaktposter, passer på at ingen går inn på tomta akkurat når selve salva går. Det er montert rystelsesmålere på utvalgte steder, for det finnes grenseverdier for hvor store rystelsene kan være for at ikke resten av fjellet skal løsne eller at bygg i nærheten skal bli skadet.

-Vi sprenger mellom to og tre salver hver dag – og ingen etter klokken sju. Egentlig kunne vi holdt på til elleve, men vi velger å la det være stille litt tidligere enn som så. Mot jul øker vi mannskapet og blir enda flere som skal jobbe på tomta. Og ja, det er helt trygt å jobbe i nabobygg, kjøre forbi og gå i Sjøgata mens vi holder på, sier Hernes.

Markedsdirektør Karoline Nilssen og Bjørn Ove Hernes «snakker» byggeprosess. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Rive kaia

Denne uka starter prosessen med å rive kaia utenfor Sjøgata 27. Deretter skal det settes ned store peler i stål mellom nummer 27 og 37. Og siden byggegrunnen er vanskelig, vil pelene sikre fundamenteringen av byggene på Ramsalt i all fremtid.

– Det blir ikke så mye rystelser, men arbeidet vil høres. Boringen i sjøen for å sette ned peler gir et stort trykk og det er store krefter i sving. Da kan det sprute vann, og derfor skal vi henge opp matter som beskytter nabohuset, Sjøgata 27, forteller Hernes.

Han har lang erfaring med store byggeprosesser, samarbeid mellom mange arbeidende på en byggetomt og ikke minst har Hernes god oversikt over prosessen.

– Jeg har vært med på å lage kulturhuset i Stjørdal, Clarion Hotell på Brattøra i Trondheim og et større slakteri i Malvik, blant annet, forteller anleggslederen som er stasjonert i Bodø til Ramsalt står ferdig.

Han forteller at Ramsalt-tomta snart er den reneste i byen. At det lenge har foregått massetransport av forurenset grunn som sorteres og miljøsaneres.

– Byggherren betaler store summer for å rydde vekk forurenset deponi fra tomta. Det ble bygget her rett etter krigen og man var ikke like nøye før med tanke på hva som ble liggende under et bygg. Hadde vi ikke fjernet det som var forurenset, ville det tilslutt blitt skylt på havet. Ja – Ramsalt får en clean start, smiler Hernes.

For markedsdirektør Karoline Nilssen var det spennende å høre om prosessen i Ramsalt-tomta. Det er mye som skal passes på, og det er ifølge anleggsleder Bjørn Ove Hernes en gradvis økning i både arbeidsstyrke og fart. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Arbeid i vind og vær

Å jobbe ute i Bodø kan være krevende på denne tiden av året. Vind, regn og minusgrader gjør at det lett blir hustrig og kaldt.

– Klart været kan by på utfordringer, men det er heiseoperasjoner med tårnkrana som er mest utsatt når det er sterk vind. Likevel så er det stort sett nordlendinger som jobber i tomta, og de tåler utfordringer og er vant til å jobbe i ruskevær, forteller Hernes.

I februar kommer tårnkrana på plass, mot vårparten begynner Ramsalt å reise seg sakte men sikkert.

– Det er en spennende prosess og vi er godt i gang. Byens befolkning og naboer må nok vente seg litt bråk i en periode fremover, men vi gjør så godt vi kan for at det skal gå så smertefritt og så stille som mulig. Det blir nok fint i Sjøgata tilslutt skal du se, sier Hernes.