Bodøs første førerløse buss skal testes! Hundholmen Byutvikling får være med. - Veldig spennende, sier Siw Meløysund. (Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)
PUBLISERT: 24. oktober 2018

Vi testet førerløs buss i Bodø sentrum

Å kjøre buss uten bussjåfør er ikke dagligdags. – Dette var utrolig gøy, og det minnet litt om trikken i Kardemommeby, smiler Siw Meløysund i Hundholmen Byutvikling.

Vi sitter i den lille elektriske bussen, kanskje kan den romme 12 mennesker hvis vi sitter tett og står der det er mulig. Den går sakte, vugger litt og det føles litt rart å ikke se ryggen til sjåføren – slik man alltid gjør når man reiser kollektivt med buss.

– Dette er jo historisk. Ingen sjåfør, en elektrisk selvgående buss midt i Bodø sentrum, sier rådgiver Rune Eiterjord i samferdselsavdelingen i Nordland Fylkeskommune.

– De sa vel gjerne det at det aldri har skjedd før at en autonom buss har vært så langt nord, sier Meløysund.

Og mulighetene er mange i dag. Vi står ovenfor utviklingen av en smart by i Bodø, og i dag er vi med på en milepæl.

– I dag tester vi, og planen er en pilotrute rett forbi der Hundholmen Byutvikling skal bygge etter hvert. Fra sentrum via Moloveien med stopp i Hernesveien og med kort gangavstand til flyplassen. Så får vi se. Utviklingen er på vår side, sier Eiterjord.

 

Siw Meløysund og prosjektleder Siri Vasshaug i Smartere Transport Bodø og bussen fra Acando. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

 

Alternativ til bil

Smartere Transport Bodø har som mål å redusere klimagassutslipp ved å tilby alternativer til privatbilen som er så gode at folk lar den stå. Nye løsninger er nøkkelen til varige endringer.

– Jeg tror dette er fremtiden. Kanskje ikke i morgen, men på sikt. Det er mye som skal være på plass, blant annet et lovverk. Men det er en ny opplevelse for fylkeskommunen å være i front med innovative løsninger og vi er veldig klar for oppgaven, sier prosjektleder Siri Vasshaug i Smartere Transport Bodø.

Rundt oss er det fult av kameraer. Samtlige mediehus i byen er med for å dokumentere hendelsen. For det er ikke hver dag vi får besøk av fremtiden.

– Nå handler det om å finne en strekning for bussen som er nyttig for folk, som også passer inn i det ordinære busstilbudet. Planen er en utvidet pilot-rute i sommer, sier Vasshaug.

 

Fylkesleder Tomas Norvoll mener Bodø er et perfekt utgangspunkt for å teste ny samferdselsteknologi. Både med tanke på klima og størrelse. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

 

Fungerte som den skal

Bussturen går fint. Den stopper pent for hindringer underveis mens vi kjører mellom Stormen og Glasshuset. Ikke lange turen, men nok til å føle og kjenne på hva dette innebærer og handler om.

– Dette er en skikkelig miljøbuss, og det er spennende å stå her midt i fremtiden. På denne måten kan vi spare både miljøet, kostnader og øke fleksibilitet. Det er et teknologiprosjekt og ja, jeg tror dette vil komme, sier fylkesleder Tomas Norvoll som også er med på turen.

Det hele startet med at Samferdselsdepartementet lyste ut konkurransen «Smartere Transport Norge». Og da Nordland fylkeskommune i samarbeid med Telenor og Avinor ble hovedvinner i konkurransen, fikk de 50 millioner kroner til en «testlab» for nye miljøvennlige samferdselsløsninger.

– Da er det veldig fint at næringslivet er med, og jeg vet at flere er opptatt av dette, som Hundholmen Byutvikling. Det er et stort prosjekt og vi må spille på lag, sier Vasshaug.

 

Controller Siw Meløysund i Hundholmen Byutvikling syntes det var behagelig og spennende å teste førerløs buss. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

 

Bussen kjører videre. Fortsatt er det rart at det ikke er en sjåfør som styrer, men teknologi og innstillinger gjort av noen med peiling.

– Det var faktisk veldig behagelig å reise på denne måten. Bussen går jo ikke så fort. Litt som å kjøre trikk kanskje, men med mye mindre støy. Kan denne gå fram og tilbake der folk har behov, så er det supert. I tillegg synes jeg det er stas å jobbe for en bedrift som sponser slike prosjekter, smiler Meløysund før vi går av bussen med en følelse av å ha gjort noe helt unikt.

 


Fakta om Smartere Transport Bodø: Med 50 millioner kroner i prosjektpotten skal en rekke transportløsninger med ny teknologi testes ut.

- Sammenkobling av mange ulike transportformer- bysykkel, delingsbiler og tradisjonell kollektivtilbud.
- Automatisk bagasjehåndtering i sentrum for flypassasjerer.
- Førerløse busser.
- Tilby åpne datakilder som skal legge et grunnlag for lokal og regional innovasjon.
- Individuelle miljøregnskap som skal stimulere til grønnere transport.

 

Håvard (49) skal lede transformeringen av en hel bydel i Bodø

Håvard Engseth har fått jobben som prosjektleder i Breivika Utvikling Bodø AS. – Jeg skal…
Les mer