Nå skal Hundholmen Byutvikling, Stormen Konserthus og Bodø Sentrum skape juleliv i sentrum. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

– Jeg synes det er viktig at aktører går sammen, får til noe i fellesskap og ser nytten av hverandre her i sentrum, sier markeds- og kommunikasjonssjef Andreas Førde i Stormen Konserthus.

Det hele startet med en idé om å lage en fotokonkurranse for å engasjere mennesker i Bodø sentrum. Hundholmen Byutvikling tenkte sitt og kontaktet Stormen for et samarbeid, deretter kom Bodø Sentrums Mariell Israelsen på banen, ideene tok fart og deretter rullet ballen.

– Det endte med en julekalender, hvor folk tar bilder av noe som gir julestemning og tagger det med #julibodøsentrum på instagram. Så plukker vi i samarbeidet ut ett vinnerbilde hver dag helt fram til julaften, forteller sentrumsleder Mariell Israelsen.

Bildene skal blåses opp med en prosjektor, og vil bli å se på veggen til Stormen Konserthus.

– De 24 vinnerne får et gavekort på 500 kroner som de kan bruke til å gå på et arrangement i Stormen Konserthus, sier markedsdirektør Karoline Nilssen i Hundholmen Byutvikling.

Storskjerm på stormen-veggen: Det blir spennende å se hva som dukker opp på Stormen-veggen. Markedsdirektør Karoline Nilssen i Hundholmen Byutvikling og kommunikasjonssjef Andreas Førde i Stormen Konserthus oppfordrer folk å tagge #julibodøsentrum. (Foto: Christine Karijord)

Et levende byrom

Målet med konkurransen er å skape et levende byrom, skape stemning for folk og ikke minst engasjere de som bruker sentrum og som er stolt av julebyen Bodø.

– Når vi viser fram bildene på Stormen-veggen, så må folk oppsøke byen for å se bildene heller enn at de legges ut på nettet. Og i kombinasjon med juletreet utenfor Stormen så tror jeg dette vil skape noe severdig i sentrum, sier Førde.

Både Førde, Nilssen og Israelsen er enig om at det skal bli spennende å se folks oppfatning og hva de legger i julestemning i sentrum.

– Jeg håper det kommer bilder som «lukter» julestemning, og som vekker julefølelsen hos de som ser bildene. Likevel er det viktig å påpeke at dette er lavterskel. Bildene skal kunne tas med mobilkamera av folk flest, og er ikke en profesjonell fotokonkurranse, sier Israelsen.

Nilssen er enig. For det hele handler om menneskers egne oppfatninger av jula i byen.

– Hold kameraet stødig og ta flere bilder hvis du ikke er fornøyd. Med dagens digitalkameraer er det ingen grunn til å spare på bildene, smiler hun.

Artig med samarbeid: For leder Mariell Israelsen i Bodø Sentrum gav samarbeidet om bilde-julekalenderen mersmak. Hun tror det å gjennomføre ideer blir lettere når man er flere. (Foto: Christine Karijord/Hundholmen Byutvikling)

Juletradisjon

Dersom julekalenderen viser seg å bli en suksess, kan det fort bli en tradisjon – slik det pleier å bli i Bodø når noe skaper glede.

– Jeg håper dette kan bli en juletradisjon. Vi bor i en by som stadig utvikler seg, og da blir det samtidig gøy å ha et arkiv med «gamle» bilder fra byen vår. I tillegg er det utrolig artig å be publikum om å bygge opp en merkevare av byen vår, for det setter et annet avtrykk enn hvis vi skulle gjort dette selv, sier Israelsen.

Alle tre håper samarbeidet kan bli til noe enda større på sikt. Målet er å skape aktivitet og bygge Bodø Sentrum som en merkevare å være stolt av.

– Det å «drodle» om ideer sammen, og samtidig ha mulighet til å ta raske beslutninger er fantastisk, sier sentrumslederen, som oppfordrer folk til å sette i gang og tagge #julibodøsentrum.